Καθώς η συζήτηση για την αναβάθμιση των F-16 φουντώνει – και πριν μπούμε σε λεπτομέρειες – πρέπει να γίνει κατανοητό κάτι στο οποίο κατά τη γνώμη μου δεν έχει δοθεί η δέουσα σημασία και δεν έχει αξιολογηθεί.
Πρόκειται για ζήτημα πραγματικής πολιτικής ουσίας: Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, πραγματοποιώντας επίσημη επίσκεψη στις ΗΠΑ και διεξάγοντας επίσημες συνομιλίες και κοινή συνέντευξη με τον Αμερικανό Πρόεδρο, υπέστη μία πρωτοφανή ταπείνωση:
Άκουσε τον Αμερικανό Πρόεδρο να μπαίνει σε λεπτομέρειες εξοπλιστικού περιεχομένου, με αναφορά σε συγκεκριμένα νούμερα, αλλά και στη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Έλεγε δηλαδή κατάμουτρα στον κ. Τσίπρα πως την ώρα που η χώρα του (του Τσίπρα) λιώνει στην ανεργία, η δική του χώρα (του Τραμπ) θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας με λεφτά των χειμαζομένων Ελλήνων.
Φυσικά, δεν χρειαζόταν να μπει σε τέτοιες λεπτομέρειες και να κάνει τέτοιες αναφορές. Ούτε έχει γίνει ποτέ ξανά κάτι τέτοιο. Πάντα γίνονται γενικόλογες αναφορές του τύπου «συζητήσαμε σημαντικά αμυντικά, ενεργειακά και εμπορικά θέματα».
Είναι προφανές ότι άλλος ήταν ο σκοπός. Δηλαδή, η ταπείνωση.
Και είναι επίσης προφανές ότι καμιά σοβαρή κυβέρνηση δεν βρίσκεται να απολογείται (και να ακούνε και οι γείτονες) για μια ομιχλώδη συμφωνία, επειδή ξεμπροστιάστηκε δημοσίως και από το Οβάλ Γραφείο.
Και μετά, άρχισε το αλαλούμ. Άλλος μιλούσε για δολάρια, άλλος για ευρώ, άλλος για τον τάδε αριθμό των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών, άλλος για υπολογισμό των αντισταθμιστικών στο συνολικό ποσό – πράγμα αδύνατον, γιατί τα αντισταθμιστικά ακολουθούν τη συμφωνία και δεν συμπεριλαμβάνονται, είναι κάτι το επιπλέον, κάτι σαν δώρο – άλλος για «οροφή» που ενέκρινε το Κογκρέσο – λες και το Κογκρέσο είχε πρόβλημα αν η «οροφή» έμπαινε λίγο ή πολύ παραπάνω, άλλος ότι η Ελλάδα θα γίνει κέντρο υποστήριξης των αμερικανικών οπλικών συστημάτων. Πότε μας λένε πως το «αίτημα» έφυγε τον Φεβρουάριο του 2017, πότε πως έφυγε τον Μάιο του 2017, πότε ότι ζήτησαν να μάθουν το κόστος για τα F-35.
Και γενικά, όλοι μαζί τα έλεγαν και τα λένε όλα, αφού προηγουμένως δημιούργησαν ένα εντελώς ομιχλώδες τοπίο.
Αυτοί, βέβαια, που ανερυθρίαστα λένε ένα πράγμα και την αμέσως επόμενη στιγμή το αντίθετό του, είναι οι Τσίπρας – Καμμένος.
Ειδικά ο Καμμένος έδωσε ρέστα. Σας παραθέτω τι είπε μέσα σε λιγότερο από δέκα μέρες:
-18 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος στο τουίτερ: «Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά».
-25 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος στη Βουλή: «Δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά όπως γίνονταν στο παρελθόν» και «Είχαμε πει ευρώ, δολάρια είπα εγώ, σας λέω ότι πιστεύω ότι δεν θα ξεπεράσει τα 1,1 δις δολάρια, πιστεύω τελικά ότι θα είναι και κάτω από 800-700 εκατ».
Τι καταλαβαίνετε; Προφανώς ότι στις 18 Οκτωβρίου μιλούσε για ευρώ και έλεγε ότι υπάρχουν αντισταθμιστικά και στις 25 Οκτωβρίου ότι δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά και ότι δεν μιλούσε για ευρώ, αλλά για δολάρια.
Επομένως, στις 18 Οκτωβρίου μιλούσε για ευρώ και έλεγε ότι υπάρχουν αντισταθμιστικά και στις 25 Οκτωβρίου μιλούσε για δολάρια και έλεγε ότι δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά.
Ας δούμε τι έχει ειπωθεί επί του θέματος:
-11 Οκτωβρίου 2017. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δ. Βίτσας βρίσκεται ήδη στις ΗΠΑ, όπου την Τρίτη, 10 Οκτωβρίου 2017, επισκέφθηκε στην Ουάσιγκτον το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ και είχε συνάντηση με την υφυπουργό Άμυνας για θέματα διεθνούς ασφαλείας Katie Wheelbarger και τον υφυπουργό Άμυνας για θέματα πολιτικής Ευρώπης και ΝΑΤΟ Thomas Goffus. Το βράδυ μίλησε σε εκδήλωση για τη δικτύωση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (hellenic infustry networking even), στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων AUSA 2017, όπου και ανακοινώθηκε η ίδρυση παραρτήματος της AUSA (Association of Us Army) στην Ελλάδα. Παραβρέθηκαν ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Geoffrey Pyatt, εκπρόσωποι αμερικανικών και ελληνικών εταιρειών, ο διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, η αντιπρόεδρος του AUSA και άλλοι. Στην ομιλία του λέει: «Απώτερος στόχος είναι η Ελλάδα ν’ αποτελέσει - σε επίπεδο βιομηχανίας – ένα περιφερειακό κέντρο υποστήριξης των οπλικών συστημάτων των ΗΠΑ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Εξάλλου, με τις ΗΠΑ έχουμε μια μακροχρόνια συνεργασία. Ενδεικτικά θα αναφερθώ σε ορισμένα από τα πιο πρόσφατα χαρακτηριστικά στοιχεία της συνεργασίας μας:
-11 Οκτωβρίου 2017. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δ. Βίτσας βρίσκεται ήδη στις ΗΠΑ, όπου την Τρίτη, 10 Οκτωβρίου 2017, επισκέφθηκε στην Ουάσιγκτον το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ και είχε συνάντηση με την υφυπουργό Άμυνας για θέματα διεθνούς ασφαλείας Katie Wheelbarger και τον υφυπουργό Άμυνας για θέματα πολιτικής Ευρώπης και ΝΑΤΟ Thomas Goffus. Το βράδυ μίλησε σε εκδήλωση για τη δικτύωση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (hellenic infustry networking even), στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων AUSA 2017, όπου και ανακοινώθηκε η ίδρυση παραρτήματος της AUSA (Association of Us Army) στην Ελλάδα. Παραβρέθηκαν ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Geoffrey Pyatt, εκπρόσωποι αμερικανικών και ελληνικών εταιρειών, ο διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, η αντιπρόεδρος του AUSA και άλλοι. Στην ομιλία του λέει: «Απώτερος στόχος είναι η Ελλάδα ν’ αποτελέσει - σε επίπεδο βιομηχανίας – ένα περιφερειακό κέντρο υποστήριξης των οπλικών συστημάτων των ΗΠΑ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Εξάλλου, με τις ΗΠΑ έχουμε μια μακροχρόνια συνεργασία. Ενδεικτικά θα αναφερθώ σε ορισμένα από τα πιο πρόσφατα χαρακτηριστικά στοιχεία της συνεργασίας μας:
Η διακρατική συμφωνία με την Κυβέρνηση των ΗΠΑ για την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου P3B ORION, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και υλοποιείται και η οποία θα αποφέρει κατακόρυφη αναβάθμιση στις επιχειρησιακές δυνατότητες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού
Οι συζητήσεις που πραγματοποιούνται στην παρούσα φάση με την Κυβέρνηση των ΗΠΑ για την αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών F-16, καθώς και την προοπτική επέκτασης της συνεργασίας στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου.
Η πολυεπίπεδη συνεργασία που διατηρούν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με την Αμυντική Βιομηχανία των ΗΠΑ, η οποία υλοποιείται διαχρονικά μέσω των FMS Cases.
Η αμυντική συνεργασία, που είναι στη βάση του αμοιβαίου οφέλους, έχει να προσφέρει σε όλα τα συμβαλλόμενα μέρη σε επίπεδο συνεκπαίδευσης, ανταλλαγής τεχνογνωσίας αλλά και συνεργασίας στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.
Το γεγονός αυτό αποτελεί και για τις δύο πλευρές ένα στόχο και ένα πεδίο πάνω στο οποίο χρειάζεται να εντείνουμε την συνεργασία μας. Για τον σκοπό αυτό είμαι πεπεισμένος ότι η σημερινή μας συνάντηση καθώς και οι επαφές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της Έκθεσης AUSA, μεταξύ εκπροσώπων Ελληνικών και Αμερικάνικων εταιρειών, θα συμβάλουν καταλυτικά ώστε να σηματοδοτηθεί μια νέα δυναμική επενδυτική προοπτική στην Ελλάδα.
Οι Ελληνικές Αμυντικές Βιομηχανίες διατηρούν επί σειρά ετών, στενές σχέσεις με τις Αμερικάνικες εταιρείες. Ενδεικτικά θα ήθελα να αναφέρω κάποια συνοπτικά σημεία αυτών των συνεργασιών:
Συμπαραγωγή οπλικών συστημάτων και πυρομαχικών, όπως οι κεφαλές μάχης των πυραύλων Stinger, του πυραυλικού συστήματος Patriot, των πυρομαχικών 30mm για τα πυροβόλα των Ελικοπτέρων Apache, των πυρομαχικών 40mm L/60 για τα πυροβόλα των αεροσκαφών AC130, των τυφεκίων M16A1 και Μ16Μ4
Συμπαραγωγή σε τεχνολογίες αιχμής όπως οι αεροκατασκευές τμημάτων των μαχητικών αεροσκαφών F-16, C130 και των ελικοπτέρων UH-60 Black Hawk
Συνεργασίες σε προηγμένο και καινοτόμο στρατιωτικό εξοπλισμό που σχετίζεται με τακτικά συστήματα τηλεπικοινωνιών, μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAVs), ηλεκτρονικά συστήματα και καλωδιώσεις, νανοτεχνολογία και συστήματα επιτήρησης».
-15 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, ΑΠΕ, συνέντευξη από τις ΗΠΑ, όπου ήδη βρισκόταν: «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει το κέντρο όσον αφορά τα ζητήματα συντήρησης και αναβάθμισης των εξοπλιστικών προγραμμάτων που έχουν οι Αμερικανοί με μια σειρά άλλες χώρες στη γύρω περιοχή, ακριβώς γιατί έχει τη δυνατότητα, έχει τις εταιρείες και έχει και την τεχνογνωσία. Και για αυτό άλλωστε θέλουμε να επενδύσουν και σε αυτό τον τομέα της οικονομίας ώστε να παίξει (η Ελλάδα) αυτό το ρόλο» (Δηλαδή όχι μόνο δεν θα αγοράζαμε, αλλά και θα… πουλούσαμε!)
-16 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Στο Κόκκινο: Δεν κάνει την παραμικρή αναφορά, εκτός από γενικόλογες διαπιστώσεις περί της στάσης της Τουρκίας.
-17 Οκτωβρίου 2017, Ντόναλντ Τραμπ κατά τη συνάντηση με Αλ. Τσίπρα στο Οβάλ Γραφείο: «Όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα έχει περάσει από πολλές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, αλλά κάνει σπουδαίο έργο για να επιστρέψει. Και σίγουρα θα επιστρέψει. Και εμείς συνεργαζόμαστε σε πολλούς και διάφορους τομείς, όπως είναι η αναβάθμιση των στόλων και συγκεκριμένα των αεροπλάνων F-16, ενός εξαιρετικού αεροσκάφους, όπου και θα υπάρξει μεγάλη αναβάθμιση».
-17 Οκτωβρίου 2017, κοινή συνέντευξη Τραμπ – Τσίπρας. Ο Αμερικανός Πρόεδρος δηλώνει: «Επίσης, η κυβέρνησή μου ήδη ενημέρωσε το Κογκρέσο για μια πιθανή πώληση στην Ελλάδα ώστε να αναβαθμιστούν τα αεροσκάφη F-16. Αυτή η συμφωνία, που θα ενδυναμώσει την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ανέρχεται σε 2,4 δις δολάρια και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ».
-17 Οκτωβρίου 2017, ανακοίνωση της αρμόδιας υπηρεσίας της αμερικανικής κυβερνήσεως, DSCA: Η κοστολογηθείσα από τις ΗΠΑ έναντι 2,4 δισεκ. δολαρίων πρόταση αφορά τον εκσυγχρονισμό 123-125 μαχητικών αεροσκαφών, με όλο τον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό και φυσικά τα σύγχρονα ραντάρ APG-83 AESA, ένα σύστημα σχεδιασμού πτήσεως (JMPS), έναν εξομοιωτή πτήσεως F-16V, την αναβάθμιση δυο υπαρχόντων εξομοιωτών της ΠΑ σε F-16V, αναβάθμιση 26 συστημάτων αυτοπροστασίας ASPIS I σε επίπεδο ASPIS II, εξοπλισμός υποστηρίξεως εδάφους, συστήματα ολοκληρώσεως των συστημάτων και δοκιμών, ανταλλακτικά, κλπ. Συμφώνως με την προαναφερθείσα πρόταση, το συνολικό κόστος του προγράμματος φτάνει τα 2,404 δις δολάρια, ενώ σημειώνεται ότι δεν έχουν υπολογιστεί τα κόστη των ΑΩ, καθώς αυτά θα προκύψουν από τις επιμέρους διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΠΑ και της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin.
-17 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, ΕΡΤ: «Εμείς αυτή τη στιγμή έχουμε τέσσερα με πέντε προγράμματα, άλλα ενεργά όπως είναι τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας που είναι μια ενεργή σύμβαση η οποία προχωράει, όπως είναι τα νέα ελικόπτερα που έχουμε αγοράσει από τον αμερικάνικο στρατό με πολύ καλή συμφωνία και έχουμε μπροστά μας την υπόθεση της αναβάθμισης των μαχητικών μας αεροπλάνων και την υπόθεση της απόκτησης με ειδικούς όρους μιας δύναμης ελικοπτέρων. Από την άλλη μεριά, έχω πει πολλές φορές ότι λύση δεν είναι να κυνηγάς τον άλλον στους εξοπλισμούς, η κίνηση είναι να διαμορφώνεις τους όρους και το δόγμα της αποτροπής, να επενδύεις στο ανθρώπινο δυναμικό σου - και επενδύουμε πάρα πολύ και στη μόρφωση και στην εξάσκηση - και να κάνεις στοχευμένες αγορές που σου πολλαπλασιάζουν τη δύναμη. Αυτή τη στιγμή δεν γίνονται οι συγκρούσεις με κάποιους παλιούς τρόπους».
-18 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος στο τουίτερ: «Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά».
-18 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος (ΑΠΕ): Σχετικά με την αναφορά του Προέδρου Τραμπ για 2,4 δισ. δολάρια για το κόστος αναβάθμισης των F-16, ο κ. Καμμένος σημείωσε ότι η «οροφή» για την Ελλάδα, για τον ελληνικό προϋπολογισμό, είναι 1,1 δισεκ. ευρώ σε βάθος 10ετίας-15ετίας. Σε αυτό το ποσό μάλιστα συμπεριλαμβάνονται, όπως είπε, και έξοδα 350 εκατ. υπέρ του αμερικανικού δημοσίου.
-18 Οκτωβρίου 2017, Τζανακόπουλος, Real Fm: «Σε ό,τι αφορά τώρα το κόστος αυτής της αναβάθμισης η οποία ακριβώς, όπως σας έλεγα προηγουμένως, είναι αναγκαία, σε ό,τι αφορά τον ελληνικό Προϋπολογισμό, θα είναι ύψους 1,1 δις. Το σύνολο, βεβαίως, της συμφωνίας είναι 2,4 δις, αλλά αυτά δεν επιβαρύνουν τον ελληνικό Προϋπολογισμό. Είναι το σύνολο του Προϋπολογισμού του έργου. Το 1,1 δις θα επιβαρύνει τον ελληνικό Προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας».
-18 Οκτωβρίου 2017, Γ. Σταθάκης, Αντέννα: «Η αναβάθμιση των εξοπλισμών που έχουμε και ειδικότερα των F- 16, θα είναι 2,6 δισ αλλά στην ουσία θα κοστίσει μόνο 1,1 δισ για την Ελλάδα, καθώς τα υπόλοιπα θα καλυφθούν έναντι αντισταθμιστικών οφειλών για την Ελλάδα».
-18 Οκτωβρίου 2017, Ν. Παππάς, Ε: «Αν διαβάσει κανείς προσεκτικά τις ανακοινώσεις του υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ ακριβώς κάνουν λόγο για το κόστος που θα έχει το συνολικό έργο. Από εκεί και πέρα υπάρχει το θέμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Στον προϋπολογισμό η συγκεκριμένη συμφωνία είναι γύρω στο ένα δισ. Νομίζω ότι ήταν ένα απαραίτητο βήμα το οποίο είναι αυτονόητο διότι όταν έχεις ένα σύστημα οπλικό ή το εκσυγχρονίζεις και το ανανεώσεις ή το αφήνεις να σαπίσει. Δεν ξέρω αν κάποιος στα σοβαρά στην ελληνική πολιτική θα εισηγούνταν το δεύτερο. Νομίζω ότι αυτά ξεπερνιούνται και πάρα πολύ γρήγορα διότι βλέπετε ότι και η αντιπολίτευση η οποία στην αρχή προσπάθησε να σηκώσει θόρυβο γύρω από αυτό το ζήτημα έχει αναδιπλωθεί. Σε ότι αφορά τα περί ελλιπούς προετοιμασίας θα πρέπει να σας πω ότι ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας, ο κ. Βίτσας, είχε επισκεφθεί τις ΗΠΑ πάρα πολύ πρόσφατα και συζήτησε το συγκεκριμένο θέμα διεξοδικά».
-19 Οκτωβρίου 2017, Τσίπρας, συνάντηση με δημοσιογράφους στο Μπλερ Χάουζ: «Πήραμε μια διαβεβαίωση πολύ σημαντική, ότι θα έχουμε την καλύτερη δυνατή, ίσως μια από τις συμφωνίες που η Ελλάδα δεν έχει ξαναπετύχει σε επίπεδο κόστους». «Διότι», όπως υπογράμμισε, «στην ουσία πάνω από το μισό του κόστους δεν θα καταβληθεί από την ελληνική πλευρά». «Αυτή είναι η συζήτηση, δεν έχουμε καταλήξει», σημείωσε, για να συνεχίσει λέγοντας ότι «κι αυτό γίνεται απολύτως αντιληπτό από την αμερικανική πολιτική ηγεσία, ότι δεν είναι ένα οικονομικό ζήτημα, είναι ζήτημα ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας η διατήρηση των ισορροπιών».
-19 Οκτωβρίου 2017, υψηλά ιστάμενες κυβερνητικές πηγές (ΑΠΕ): Κληθείσες να σχολιάσουν την αντιπαράθεση που δημιουργήθηκε από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχετικά με το κόστος της αναβάθμισης των F16, οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν για ακόμη μια φορά ότι από τα 2,4 δισ., το 1,1 δισ. είναι το καθαρό κόστος που θα επιβαρυνθεί η ελληνική πλευρά και μάλιστα αυτό σε βάθος δεκαετίας. Αναφέρουν ότι δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία και πως αυτό που συζητά αυτή την ώρα η Ελλάδα, είναι η ελληνική πλευρά να δαπανήσει περίπου 1,1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας για τον εκσυγχρονισμό 85 - 95 αεροσκαφών. Τα υπόλοιπα, μέσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται διάφοροι φόροι και διάφορα αντισταθμιστικά, θα τα αναλάβει η αμερικανική πλευρά, προσθέτουν, και σημειώνουν ότι στην Ουάσιγκτον «κατανοούν πως δεν είναι ζήτημα οικονομικό, αλλά ευαίσθητο γεωπολιτικό, ότι δεν πρέπει να διαταραχθούν οι ισορροπίες ισχύος στην περιοχή». Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν, επίσης, πως οι ειδικοί στο υπουργείο Άμυνας τονίζουν πως είναι μια συμφωνία που είναι εξαιρετικά επωφελής για την ελληνική πλευρά και δεν έχει υπάρξει παρόμοια στο παρελθόν. Συμπληρώνουν πως η τελική συμφωνία θα επιτευχθεί περί την Άνοιξη του 2018. Στο ερώτημα πώς θα αντιδράσουν οι Βρυξέλλες, σημειώνουν ότι πρόκειται για μια συμφωνία που θα ξεκινήσει όταν θα έχουμε βγει από τα μνημόνια και θα αφορά ένα ποσό ύψους 1,1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, δηλαδή ουσιαστικά 110 εκατ. ευρώ το χρόνο. «Εμείς ετοιμαζόμαστε να δώσουμε 1 δισ. σε κοινωνικό μέρισμα», σχολιάζουν, και εκτιμούν ότι οι εταίροι δεν τα λένε αυτά και πως ίσως κάποιοι «τους βάζουν λόγια να τα λένε». Υπογραμμίζουν επιπλέον ότι η Ελλάδα δεν μπαίνει σε μια κούρσα εξοπλισμών όπως γινόταν στο παρελθόν, αλλά ότι, αντίθετα, «προβαίνει στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες για να μην είναι αναξιοποίητα αυτά τα οποία έχουμε», «έχουμε την εθνική ευθύνη να διατηρήσουμε το υψηλό επίπεδο αποτελεσματικότητας των ενόπλων δυνάμεων».
-19 Οκτωβρίου 2017, ανακοίνωση ΓΕΕΘΑ: Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η τελική αναλυτική απάντηση των αρχών των ΗΠΑ για το κόστος της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην έκδοση VIPER, μετά από τη σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος που εκφράσθηκε από τη χώρα μας τον περασμένο Φεβρουάριο. Από τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις, το πρόγραμμα για το σύνολο των αεροσκαφών κοστολογείται έως 2,4 δισ. δολάρια. Στην παρούσα φάση και με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, εξετάζεται η αναβάθμιση μέρους των αεροσκαφών, η οποία θα γίνει στην ΕΑΒ, με κόστος που δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. δολάρια και το οποίο θα προσδιοριστεί τελικά μετά από τις διαπραγματεύσεις που θα γίνουν μεταξύ των φορέων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των αρχών των ΗΠΑ».
-19 Οκτωβρίου 2017, Δ. Τζανακόπουλος, ενημέρωση δημοσιογράφων: «Η συγκεκριμένη συμφωνία, η οποία ακόμα δεν έχει κλείσει, βρισκόμαστε ακόμη σε προπαρασκευαστικό στάδιο και σε προωθημένες, βεβαίως, συζητήσεις, αφορά την αναβάθμιση του ελληνικού στόλου περίπου 85-95 αεροσκαφών, με ταβάνι δαπάνης από τον ελληνικό προϋπολογισμό σε βάθος 10ετίας το 1,1 δισ. ευρώ. Η συγκεκριμένη συμφωνία, εφόσον αυτή κλείσει, θα αρχίσει να τρέχει μετά το 2018 και δεν εκτιμώ ότι το δημοσιονομικό κόστος της είναι υπέρμετρο. Αν κάνετε μια απλή διαίρεση, θα δείτε ότι είναι περίπου 110 εκατομμύρια τον χρόνο, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν επηρεάζει σχεδόν κανένα σημείο την πορεία των δημοσιονομικών στόχων και γενικώς τη δημοσιονομική ισορροπία του προϋπολογισμού».
-19 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Στο Κόκκινο: «Από το 2019 θα ξεκινήσει η σταδιακή παραλαβή των αναβαθμισμένων αεροσκαφών F-16 στην έκδοση Viper -περί τα είκοσι κατ' έτος- ενώ το 30% των εργασιών αναβάθμισης του 1,1 δισ. ευρώ θα γίνουν στην ΕΑΒ και σε άλλες ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες. Ένα ή δύο αεροσκάφη αναβαθμίζονται ολοκληρωτικά στις ΗΠΑ για να χρησιμοποιηθούν ως μοντέλα και στη συνέχεια μία σειρά ηλεκτρονικά συστήματα φτιάχνονται στις ΗΠΑ, έρχονται στην Ελλάδα, συναρμολογούνται και γίνονται οι υπόλοιπες κατασκευές και τροποποιήσεις που χρειάζονται. Τα περί μηδενικών θέσεων εργασίας στην Ελλάδα είναι για αυτούς που δεν ξέρουν». Όσον αφορά στο κόστος της αναβάθμισης, ο κ. Βίτσας διευκρίνισε ότι η ελληνική πλευρά ζήτησε από την αμερικανική να εξετάσει 3 πιθανές εκδοχές ως προς τον αριθμό των αεροσκαφών που πρόκειται να αναβαθμιστούν. Η πιο δαπανηρή που αφορά στην αναβάθμιση και των 123 αεροσκαφών, προσδιορίζεται στα 2,4 δισ. δολάρια. «Αυτή είναι η οροφή, το πρόγραμμα δεν μπορεί να υπερβεί αυτό το κόστος» συμπλήρωσε. Απαντώντας στην ερώτηση για το πώς προκύπτει ο αριθμός των 2,4 δισ. δολαρίων που ακούγεται, o κ. Βίτσας είπε ότι θα πρέπει να αναβαθμιστούν και τα 123 μαχητικά που πρότεινε η Ελλάδα, να προστεθούν φόροι και σειρά άλλων επιβαρύνσεων, αλλά και πιθανών αναγκών την επόμενη δεκαετία (following support). «Έτσι όπως την έχουμε σχεδιάσει εμείς, (την αναβάθμιση) δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. ευρώ ... λύνουμε το ζήτημα της αναβάθμισης στο κομμάτι του στόλου των μαχητικών ... ο αριθμός τους μένει να καθοριστεί ακριβώς ... είναι 150, αυτό που στείλαμε αφορούσε 123, η βασική μας σκέψη είναι κοντά στα 100 μαχητικά. Και τα υπόλοιπα θα αναβαθμιστούν, αλλά με άλλο τρόπο. Θα αλλάξει το ραντάρ, η πτητική ικανότητα, τα ηλεκτρονικά συστήματα, η δυνατότητα των οπλικών συστημάτων που μπορούν να φέρουν».
-20 Οκτωβρίου 2017, Δ. Τζανακόπουλος, Κόντρα. Για τα F16 αναφορικά με τη συμφωνία είπε ότι η κυβέρνηση έχει συζητήσεις σε προπαρασκευαστικό στάδιο. «Θα αναβαθμίσουμε σχεδόν 100 αεροσκάφη και το σύνολο του κόστους -εάν δεν αναβαθμιστούν δεν θα έχουν την επιχειρησιακή ετοιμότητα να δράσουν- υπολογίζεται σε 1,1 δισεκατομμύριο», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Για το ποσό στο οποίο αναφέρθηκε ο Ντόναλντ Τραμπ, ο κ. Τζανακόπουλος διευκρίνισε πως πρόκειται για το ποσό που ενέκρινε το Κογκρέσο ως «ταβάνι» της δαπάνης.
-21 Οκτωβρίου 2017, Ν. Παππάς, ΕΡΤ. Σχολιάζοντας την αναβάθμιση των μαχητικών F16, ο υπουργός ΨΗΠΤΕ χαρακτήρισε ανεύθυνες τις πρώτες αντιδράσεις για το ύψος των χρημάτων, καθώς η δήλωση Τραμπ για 2,4 αφορούσε δολάρια. Σημείωσε ότι το ποσό θα μοιραστεί μέσα στον χρόνο προκειμένου να μην δημιουργήσει προβλήματα, και ανέφερε ότι δεν άκουσε κάποιο κόμμα να λέει ότι η αναβάθμιση του στόλου των F16 δεν είναι επιβεβλημένη.
-22 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Σκάι: «Το αίτημα από την Ελλάδα έφυγε τον Φεβρουάριο του 2017. Γίνεται μια συζήτηση τώρα, λες και πήγε ο πρωθυπουργός της χώρας στην Αμερική και εκείνη την ώρα συζητήσανε τι θα γίνει με τα F-16. Στείλαμε μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που είχε δυο version. Οι Αμερικάνοι, όπως κάνουν πάντοτε, παίρνουν την πιο ακριβή, την οποία τη στέλνουν στο Κογκρέσο. Αυτή η συμφωνία που κατατέθηκε στο Κογκρέσο στις 16 Οκτωβρίου και φεύγει από το Κογκρέσο στις 2 Νοεμβρίου, έχει οροφή 2,4 δις δολάρια» / «Το έχει πει και ο πρωθυπουργός και το αρμόδιο επιτελείο, ότι αυτά που θα δαπανήσουμε για την αναβάθμιση των F-16 είναι 1,1 δις ευρώ» / «Υπάρχουν τρόποι και μορφές που μπορείς να κάνεις διαφόρων τύπων αναβαθμίσεις. Σημασία έχει τι θα αναβαθμιστεί σε viper. Εμείς υπολογίζουμε ένα συγκεκριμένο αριθμό, τη συντριπτική πλειοψηφία των 123 αεροσκαφών» / «Η δουλειά αυτή, το μεγάλο της κομμάτι, όσον αφορά στο λογισμικό, τη διαμόρφωση των ραντάρ κλπ θα γίνει στην Αμερική. Τη συναρμολόγηση, τις καλωδιώσεις και συμμετοχή στην κατασκευή αυτών των πραγμάτων που γίνονται στην Αμερική, θα έχουν ελληνικές εταιρείες, πρώτα και κύρια η ΕΑΒ και μια σειρά άλλες εταιρείες οι οποίες έχουν σχέση με αυτό το αντικείμενο. Η συμφωνία αυτή θα έρθει στη Βουλή. Αφού μας έρθει στις 2-3 Νοέμβρη η προσφορά από τους Αμερικάνους και ελεγχθεί από εμάς και γίνει η διαπραγμάτευση, τότε εμείς στέλνουμε ποια είναι η οριστική μας πρόταση. Εμείς έχουμε στον προϋπολογισμό μας 500 εκατ ευρώ το χρόνο για συντήρηση, αναβάθμιση και στοχευμένες αγορές. Μιλάμε για ένα 1,1 δις ευρώ σε βάθος δεκαετίας που μεσοσταθμικά βγαίνουν 110 εκατ ευρω το χρόνο. Θα πάνε στις ΗΠΑ 2-4 αεροπλάνα, ώστε να μοντελοποιηθούν, μαζί θα πάει από τις βασικές εταιρείες μια ομάδα, ώστε να παρακολουθεί, γιατί έχουμε και μεταφορά τεχνογνωσίας και μια ομάδα από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Όταν θα ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός εδώ στην Ελλάδα, θα έρθουν εδώ και δύο κλιμάκια από την Αμερική, ένα από την Πολεμική Αεροπορία και ένα από την εταιρεία που θα έχει αναλάβει την ευθύνη απέναντι στην αμερικάνικη κυβέρνηση και απέναντι σε εμάς, για να ελέγχουν ότι η δουλειά γίνεται σωστά και να βοηθάνε σε αυτή την κατεύθυνση. Έτσι γίνεται πάντα δεν είναι κάτι το καινούργιο».
-23 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής Άμυνας: «Η διαπραγμάτευση και η τελική απόφαση για τον αριθμό των F16 που θα αναβαθμιστούν, θα ξεκινήσει μετά τις 2 Νοεμβρίου, οπότε το Αμερικανικό Κογκρέσο θα αποστείλει την πολυσέλιδη αναλυτική επιστολή με το πλαίσιο της συμφωνίας» / «Τα 2,4 δις δολάρια, που υπολογίζει η αμερικανική πλευρά ως κόστος αναβάθμισης, αφορούν στα 123 από τα 153 αεροσκάφη που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, ωστόσο η Ελλάδα δεν μπορεί να υπερβεί το 1,1 δις ευρώ, οπότε τελικώς η αναβάθμιση θα αφορά σε 85 έως 95 αεροσκάφη, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου το 2025» / «Έχουμε 153 αεροσκάφη. Άρα, από εκεί θα ξεκινήσει η βασική συζήτηση η οποία και αφορά σε ένα κομμάτι. Έχουμε δει τι μπορεί να γίνει. Τα βασικά χαρακτηριστικά της αναβάθμισης είναι προσδιορισμένα. Δηλαδή δεν θα παίξουμε. Αν θα πούμε κάτι περισσότερο, θα πούμε για τον αριθμό των αεροσκαφών. Μετά τις 3 Νοεμβρίου μπορεί να μπει κανείς στο Αμερικάνικο Κογκρέσο και να διαβάσει την επιστολή και θα αρχίσει αυτή η συζήτηση».
Είχαν προηγηθεί τα ακόλουθα:
-7 Φεβρουαρίου 2017, ΑΠΕ: Σε εξέλιξη βρίσκονται διαδικασίες για την ενδυνάμωση του οπλοστασίου της πολεμικής αεροπορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, με εντολή του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου και μετά από εισήγηση των γενικών επιτελείων, ξεκίνησε η διαδικασία για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F 16. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί πρόσφατα από πλευράς πολεμικής αεροπορίας και για την προμήθεια αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται και η υποστήριξη και συντήρηση των αντιαεροπορικών πυραύλων S-300. Υπενθυμίζεται πως πριν λίγες ημέρες, ο υπουργός Πάνος Καμμένος, είχε συνάντηση με τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, όπου οι δύο άνδρες συζήτησαν θέματα διμερούς αμυντικής συνεργασίας.
-9 Φεβρουαρίου 2017, Δ. Βίτσας, «Πρακτορείο 104,9 Fm»: Για τα F-35, δήλωσε ότι το υπουργείο έχει στείλει από τον Μάιο επιστολή στην αμερικανική εταιρεία αναφορικά με την αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών αμερικανικής προέλευσης. Πρόσθεσε: «Παράλληλα ζητάμε μελέτη για τα F-35 να ενταχθούν στον ελληνικό στόλο. Βάσει δε του σχεδιασμού ο οικονομικός προϋπολογισμός βγαίνει». Συμπλήρωσε δε πως η αναβάθμιση του στόλου είναι αναγκαιότητα, καθώς «το αίτημα προϋπήρχε από την πολεμική αεροπορία».
-2 Μαρτίου 2017, Π. Καμμένος, Βουλή: «Στις 7/2/2017 η ΔΑΕ διαβίβασε αίτημα τιμής και διαθεσιμότητας για πιθανή αγορά είκοσι F35. Έγινε στο πλαίσιο διερεύνησης κι οποιαδήποτε αγορά προμήθεια θα αποφασιστεί από την Βουλή».
-2 Μαρτίου 2017, Δ. Βίτσας, Σκάι: «Δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια για αυτή την αγορά μαχητικών. Ένα stealth κοστίζει 100 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό του κόστος, με τις δαπάνες συντήρησης και υποδομών είναι πενταπλάσιο στο χρόνο ζωής του αεροσκάφους. Έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε τέτοια πράγματα;». Επίσης, υπογράμμισε ότι για τις δαπάνες εξοπλισμών έχει τεθεί «πλαφόν» 475 εκατ. ευρώ το χρόνο, σε βάθος δεκαετίας. Επιπλέον, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας συνέδεσε τη χρησιμότητα της προμήθειας με τον εκτιμώμενο χρόνο παραλαβής των αεροσκαφών: «Πότε θα πάρουμε τα νέα μαχητικά; Το 2025», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας επιβεβαίωσε, πάντως, ότι υπάρχει πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 και άλλων οπλικών συστημάτων του σωμάτων του στρατού και, στο πλαίσιο αυτό, έχει διαβιβαστεί στην αμερικανική κυβέρνηση σχετικό αίτημα από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών. «Χρειάζεται αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών μας. Η απάντηση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ αναμένεται περί τα τέλη της άνοιξης», είπε ο κ. Βίτσας. Όπως έγινε γνωστό, ο κ. Φίλης είχε ετοιμάσει ερώτηση προς τον Π. Καμμένο για τα εξοπλιστικά, η οποία τελικά δεν κατατέθηκε. Όμως, ο πρώην υπουργός Παιδείας εντάχθηκε αμέσως μετά στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή για τα θέματα των εξοπλισμών. Σημειώνεται ότι στις 24 Φεβρουαρίου 2017, ο κ. Καμμένος, μιλώντας στον Αντέννα, δήλωσε: «Όταν ο κ. Φίλης επιτέθηκε κατά των Ποντίων τον μπλοκάραμε, όταν επιτέθηκε κατά της Ορθοδοξίας τον μπλοκάραμε, θα ξαναμπλοκάρουμε όποιον κ. Φίλη έχει ξεπεράσει τις κόκκινες γραμμές της συνεργασίας μας».
-6 Μαρτίου 2017, ανακοίνωση υπουργείου Άμυνας για συμμετοχή Π. Καμμένου στην κοινή συνεδρίαση των Υπουργών Άμυνας και Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες: «Επίσης επεσήμανε το παράδοξο από τη μία πλευρά να ζητείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ αύξηση των αμυντικών δαπανών και από την άλλη, οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ζητούν μείωση των αμυντικών προϋπολογισμών, ιδιαίτερα της Ελλάδος, κατά 30%».
-14 Μαρτίου 2017, Δ. Βίτσας, Κανάλι της Βουλής: Γίνεται πολλή συζήτηση, όμως είναι ξεκάθαρο αυτό που έχουμε πει και εγώ και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, πως ό,τι γίνει, θα γίνει εντός του δημοσιονομικού πλαισίου που έχουμε. Αυτή τη στιγμή έχουμε προχωρήσει στην ερώτηση, τι στοιχίζει, κάτω από ορισμένα σενάρια, το να αναβαθμίσουμε το στόλο των μαχητικών μας. Το δεύτερο, έχουμε προχωρήσει στην ερώτηση για το πώς μπορεί να γίνει μια μελέτη, αν στο μέλλον φτάσουμε στα νέας τεχνολογίας πολεμικά αεροσκάφη. Με βάση και τις αναλύσεις μας η δυνατότητα να αναβαθμιστούν τα μαχητικά μας αεροπλάνα, αυτά που έχουμε τώρα και να γίνουν ακόμα πιο ικανά, είναι μέσα στις οικονομικές μας δυνατότητες, παίρνοντας υπόψιν βεβαίως ότι η εξόφληση όλων αυτών των πραγμάτων και όλο αυτό το πρότζεκτ, είναι πρότζεκτ δεκαετίας. Έχω πει συγχρόνως, και θυμίζω σε όλους ότι ο υπουργός Άμυνας δεν έχει μιλήσει ποτέ για αγορά. Ο καθένας θα ήθελε να έχει στελθ. Το θέμα είναι μπορείς να τα έχεις;»
-15 Μαρτίου 2017, Δ. Βίτσας, real fm: «Εμείς στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχουμε μια πολιτική, που την έχουμε ορίσει ο Πάνος Καμμένος, εγώ και η στρατιωτική ηγεσία. Επικεντρωνόμαστε σε τρία πράγματα: συντήρηση των υπαρχόντων οπλικών συστημάτων, αναβάθμιση των οπλικών μας συστημάτων και στοχευμένες αγορές. Όλα αυτά με βάση τα δημοσιονομικά περιθώρια. Διαβάζω κι εγώ τώρα ή ακούω για ένα χορό δισεκατομμυρίων. Δεν υπάρχει αυτός ο χορός. Είναι μέσα στα δημοσιονομικά πλαίσια, μέσα στα δημοσιονομικά περιθώρια και αυτό που θέλουμε αυτή τη στιγμή είναι, κατά κύριο λόγο, να αναβαθμίσουμε τις δυνατότητες που έχει η Πολεμική μας Αεροπορία, πάλι μέσα στα δημοσιονομικά περιθώρια και πάντοτε είμαστε ευαίσθητοι να μαθαίνουμε τι γίνεται στον κόσμο. Ας μην ανησυχεί, όμως, κανένας, ούτε για τη θωράκισή μας, ούτε και για το γεγονός ότι θα αρχίσουμε κάποιο κυνήγι εξοπλισμών με την Άγκυρα».
-24 Μαρτίου 2017, δήλωση Π. Καμμένου μετά τη συνάντησή του με τον Αμερικανό υπουργό Άμυνας Τζέιμς Ματτίς, στην Ουάσιγκτον: «Μιλήσαμε για τα εξοπλιστικά, εξηγήσαμε την οικονομική κατάσταση της χώρας και ζητήσαμε από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών να υπάρξει ένα πλάνο, ώστε από τη μία πλευρά να μπορέσει να εξοπλιστεί η Ελλάδα και από την άλλη χωρίς αυτό να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό. Νομίζω ότι είμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο. Θεωρώ ότι αρχίζει μία καινούργια ημέρα για τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις και στον τομέα της άμυνας» / «Εξηγήσαμε ακριβώς την κατάσταση η οποία υπάρχει και μάλιστα επειδή ο ίδιος ο Υπουργός συνεχάρη την Ελλάδα για το ότι κρατάει το 2% στο «μπάτζετ» του ΝΑΤΟ του είπα ότι εμείς κάνουμε ότι μπορούμε για αυτό, αλλά έχουμε μεγάλη πίεση από την πλευρά των πιστωτών και των υπουργών Οικονομικών. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το δουν και οι κυβερνήσεις μεταξύ τους».
-17 Μαΐου 2017, Π. Καμμένος, συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA: «Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι απόλυτα έτοιμες να απαντήσουν σε οποιαδήποτε πρόκληση και να νικήσουν οποιονδήποτε τολμήσει να αμφισβητήσει την εθνική κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα».
Το 2016
-31 Μαΐου 2016, Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας, Π. Καμμένος: «Μόλις τελειώσει το εμπάργκο της Ρωσίας, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την παραγωγή καλάσνικοφ στην Πάτρα. Λαμβάνοντας την πιστοποίησή τους από το ΝΑΤΟ θα μπορεί να τα πουλούμε σε οποιαδήποτε συμμαχική χώρα ενδιαφέρεται να τα προμηθευτεί».
-25 Ιουλίου 2016, ΑΠΕ: Την ανάγκη οι αμυντικές βιομηχανίες της χώρας να είναι συνεργατικές και όχι ανταγωνιστικές, επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Βίτσας, μιλώντας στην τελετή έναρξης των εργασιών του προγράμματος ανακατασκευής και εκσυγχρονισμού πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion. Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στο Σχηματάρι, ο κ. Βίτσας ανέφερε πως η εταιρεία αποτελεί την αιχμή του δόρατος της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Για το συγκεκριμένο δε, πρόγραμμα, παρατήρησε ότι η συμμετοχή της ΕΑΒ που επιτεύχθηκε μέσω της διακρατικής συμφωνίας, ανέρχεται στο 30% του συνολικού ποσού του προγράμματος. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή, ανέφερε ο κ. Βίτσας, και αποτελεί οδηγό για τις μελλοντικές διακρατικές συμφωνίες - ενώ επανέλαβε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η αύξηση της βιωσιμότητας της αμυντικής βιομηχανίας. Παράλληλα ο αναπληρωτής υπουργός, εξήρε τη συμβολή του νυν αρχηγού ΓΕΕΘΑ ναυάρχου Ευαγγέλου Αποστολάκη στην προώθηση της συμφωνίας και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Γεώργιος Γιακουμάκης, θα κάνει οτιδήποτε χρειαστεί για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα. Απευθυνόμενος δε, προς τον αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Χρήστο Βαΐτση, ο κ. Βίτσας του είπε πως «σύντομα έρχεται η σειρά σας με παρόμοια ή μεγαλύτερα προγράμματα».
Όπως είναι γνωστό, οι απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας αφορούν σε προγράμματα εκσυγχρονισμού των Mirage-2000 και F-16, στην υποστήριξη των πτητικών μέσων της και στην προμήθεια του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους στο πλαίσιο της εξαγγελίας για τη δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Εκτός από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, οι εργασίες για τα αεροσκάφη P-3B θα πραγματοποιηθούν στις πόλεις Marietta, Georgia, Greenville, South Carolina και στην Baltimore, Maryland στις ΗΠΑ. Στην τελετή παραβρέθηκαν επίσης, εκπρόσωποι της ΓΔΑΕΕ, της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα, της Lockheed Martin και της EAB, ως και τοπικοί παράγοντες.
Όπως είναι γνωστό, οι απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας αφορούν σε προγράμματα εκσυγχρονισμού των Mirage-2000 και F-16, στην υποστήριξη των πτητικών μέσων της και στην προμήθεια του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους στο πλαίσιο της εξαγγελίας για τη δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Εκτός από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, οι εργασίες για τα αεροσκάφη P-3B θα πραγματοποιηθούν στις πόλεις Marietta, Georgia, Greenville, South Carolina και στην Baltimore, Maryland στις ΗΠΑ. Στην τελετή παραβρέθηκαν επίσης, εκπρόσωποι της ΓΔΑΕΕ, της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα, της Lockheed Martin και της EAB, ως και τοπικοί παράγοντες.
-23 Νοεμβρίου 2016. Ανακοίνωση του υπουργείου Άμυνας: «Η αμυντική μας βιομηχανία μπορεί να αποτελέσει ένα κέντρο παραγωγής για όλο τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι για τις χώρες με τις οποίες έχουμε ιδιαίτερη σχέση, όπως είναι οι συμμαχικές χώρες, δηλαδή οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, αλλά και για τρίτες χώρες, η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη εισόδου σε μεγάλες αγορές. Γεωπολιτικά, αυτή τη στιγμή, εκτός από τη στενή συνεργασία με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα διαμορφώνει με διμερείς σχέσεις, ιδιαίτερα στα πεδία της άμυνας και της εξωτερικής πολιτικής, ένα τόξο σταθερότητας, το οποίο θα συμβάλει στη διαμόρφωση ενός ειρηνικού μέλλοντος στην ευρύτερη περιοχή» / «Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ήδη, έχει αναλάβει σειρά επαφών-πρωτοβουλιών για τη στήριξη της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας τόσο για τη συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων στις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και σε διεθνές επίπεδο. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η ενημέρωση της ειδικής διαρκούς επιτροπής εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων για την υπό έκδοση Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική (ΕΑΒΣ), η οποία παρουσιάστηκε και συντονίστηκε τόσο με τους φορείς της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας όσο και με τους ερευνητικούς φορείς και είναι στη διάθεσή σας. Αυτή η Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική μπορεί να επεκταθεί - και θέλουμε να επεκταθεί - και σε όλες τις άλλες εταιρείες που δεν είναι αμιγώς αμυντικές, αλλά μπορούν να συνδράμουν στην αμυντική βιομηχανία με υπεργολαβικό έργο. Η Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική, ένα θεσμικό κείμενο το οποίο έπρεπε να έχει εκδοθεί από το 2011, θα αποτελέσει τη βάση για την χάραξη της εθνικής πολιτικής στο τομέα της αμυντικής τεχνολογίας και βιομηχανίας. Σκοπός της είναι η διατήρηση και ενίσχυση της εθνικής αμυντικής τεχνολογικής-βιομηχανικής βάσης σε συγκεκριμένους στρατηγικούς τομείς άμυνας και ασφαλείας. Είναι η ώρα να εξασφαλίσουμε την ταχεία και απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων».
Το 2015: Έπιασαν αμέσως… δουλειά!
-3 Φεβρουαρίου 2015, ΑΠΕ: Θέματα που αφορούν στις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ στον αμυντικό και στρατιωτικό τομέα συζήτησε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος με τον πρεσβευτή των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα, Ντέιβιντ Πιρς.Όπως είπε ο κ. Καμμένος, επιβεβαίωσε με τον πρεσβευτή των Ηνωμένων Πολιτειών τη συνέχιση της συνεργασίας των δύο χωρών στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας σε σχέση με την πολεμική βιομηχανία και την ανταλλαγή προγραμμάτων εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών.
-Απρίλιος - Μάιος 2015. Ξεσπά σάλος για τη συμφωνία των 500 εκ δολαρίων, με απευθείας ανάθεση, για τον εκσυγχρονισμό έως πέντε «μουσειακών» αεροσκαφών Ρ-3Β Orion ναυτικής συνεργασίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ – και βέβαια την Λόκχηντ. Η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» φέρνει στο φως επιστολή της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, από 7 Μαΐου 2013, σύμφωνα με την οποία «η ενεργοποίηση των P-3B δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή χαμηλού κόστους και ρίσκου βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα». Σημειώστε ότι τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ (την περίοδο 1991-1992).
-2 Ιουνίου 2015, ΑΠΕ: Στην υπογραφή σύμβασης με την εταιρεία Lockheed Martin, για τη συνέχιση του προγράμματος συμπαραγωγής του αεροσκάφους C-130J Super Hercules, μέχρι το 2019, προχώρησε η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
-17 Ιουνίου 2015, ΑΠΕ: «Ποτέ δεν τη συζητήσαμε», ήταν η απάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου σε ερώτηση δημοσιογράφου περί απαιτήσεων των θεσμών για περαιτέρω περικοπές των αμυντικών δαπανών. «Εμείς δεν πρόκειται να βάλουμε την ασφάλεια της χώρας σε διαπραγμάτευση με οποιεσδήποτε "ονειρώξεις" έχει ο κάθε δανειστής», ανέφερε χαρακτηριστικά από το Παρίσι όπου επισκέφθηκε την 51η Διεθνή Αεροπορική Έκθεση "Le Bourget 2015".
-30 Ιουνίου 2015. Μιλώντας σε γερμανικό τηλεοπτικό δίκτυο, ο γ.γ. του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ, ζητά από την Ελλάδα να μην προχωρήσει σε περιστολή των αμυντικών της δαπανών και υπογραμμίζει ότι κανένα μέλος της ελληνικής κυβέρνησης δεν έχει συνδέσει την οικονομική κρίση με τη συμμετοχή στο ΝΑΤΟ. «Το αντίθετο, πάντα διατρανώνουν την αφοσίωσή τους στο ΝΑΤΟ και εγώ το χαιρετίζω αυτό», λέει.
-8 Δεκεμβρίου 2015, ανακοίνωση υπουργείου Άμυνας: O Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας, συναντήθηκε σήμερα Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015, στο ΥΠΕΘΑ με αντιπροσωπεία της εταιρίας Lockheed Martin International S.A., με επικεφαλής τον George Shultz, αντιπρόεδρο, αρμόδιο για τα περιφερειακά προγράμματα. Αντικείμενο της συνάντησης η συνεργασία Lockheed Martin Aeronautics με την ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) στην ανακατασκευή και εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β και στα προγράμματα συμπαραγωγής των αεροσκαφών C-130J και των μαχητικών F-16.
Τέλος, παραθέτω δήλωση του Γιώργου Βαρεμένου, Συντονιστή της ΕΕΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ σε θέματα άμυνας, της 30ής Ιουλίου 2014, μετά τη συζήτηση στην αρμόδια Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής η πρόταση της Κυβέρνησης για ενεργοποίηση 42 εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων συνολικής αξίας σχεδόν δυο δισ. ΕΥΡΩ.
«Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος έφερε με ανεξήγητη σπουδή, ένα ογκώδες εξοπλιστικό πρόγραμμα αξίας 2 δισ. ΕΥΡΩ, την ημέρα που με την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου δίνεται η χαριστική βολή στα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, για τα επόμενα τέσσερα χρόνια δεσμεύεται το 70% των εξοπλιστικών κονδυλίων, που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγική, πράγμα που δυσχεραίνει την χάραξη μιας διαφορετικής πολιτικής στα ζητήματα των προμηθειών.
Με ποια νομιμοποίηση επιχειρείται η δέσμευση της χώρας πριν μάλιστα την κατάθεση του 15ετούς Μακροπρόθεσμου Προγράμματος Προμηθειών Αμυντικού Υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων;
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέστησε σαφές ότι η ακολουθούμενη διαδικασία βρίσκεται εκτός πεδίου εφαρμογής του Νόμου και δεν δεσμεύεται από αυτήν.
Σε σχεδόν 500 σελίδες προγράμματος, δεν γίνεται καμία αναφορά στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, ενώ από τα 2 δις μόνο το 1% αφορούσε σε ανάθεση έργου στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα.
Για τους παραπάνω λόγους δεν πειστήκαμε να δώσουμε θετική ψήφο.
Καλούμε την Κυβέρνηση να προσέλθει σε πραγματικό διάλογο με στόχο ένα εφικτό και κοστολογημένο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού, το οποίο και τις αμυντικές ανάγκες της χώρας θα εξυπηρετεί και την παραγωγική ανασυγκρότηση της βιομηχανίας θα διευκολύνει.. Είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε με επεξεργασμένες και σαφείς προτάσεις, που στόχο έχουμε να μετατρέψουμε σε εφαρμοσμένη πολιτική».
Δηλαδή, τότε τα 2 δις ήταν πολλά, ενώ τώρα είναι πενταροδεκάρες…
Δεν υπάρχει πάντως αμφιβολία ότι αμέσως μόλις ανέλαβαν – και ενώ επί έξι μήνες… έσχιζαν μνημόνια – στο νου τους είχαν πώς θα κλείσουν συμφωνίες για εξοπλιστικά!
www.elzoni.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου