Ενώ σήμερα....
ΚΕΦΑΛΙΚΟ ΦΟΡΟ ΑΠΟ 1.000 ΕΩΣ 5.000 ΕΥΡΩ ΒΑΖΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΕ 128.000 ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ, ΕΠΙΔΙΩΚΟΝΤΑΣ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΣΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ 274.000.000 ΕΥΡΩ
Εκτακτο χαράτσι και σε μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες
Της ΕΛΕΝΗΣ ΚΩΣΤΑΡΕΛΟΥ
Με έκτακτο κεφαλικό φόρο 1.000 έως 5.000 ευρώ για μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, επιτηδευματίες, εισοδηματίες και αγρότες αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τα ελλείμματα, αν και κατ' ουσίαν εναποθέτει τις ελπίδες της στα ληξιπρόθεσμα που λιμνάζουν επί χρόνια...
Με αποσπασματικές πολιτικές και ενάντια στις βουλές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που ζητάει μέτρα σταθερού χαρακτήρα, η κυβέρνηση επέλεξε χθες να ακολουθήσει την εύκολη οδό των έκτακτων μέτρων, ρισκάροντας για άλλη μια φορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας, που δεν αποκλείεται να αποκλίνει κατ' εξακολούθηση στο μέλλον. Στον αντίποδα του περιορισμού των δαπανών, προωθείται η λήψη τεσσάρων φορολογικών μέτρων:
Ούτε τα μισά
1 Επιβάλλουν έκτακτη εισφορά 274 εκατ. ευρώ (ούτε καν τα μισά από τα 600 εκατ. ευρώ που χάρισαν στους επιτηδευματίες προ μηνός) που θα πληρώσουν άμεσα, εφάπαξ ή σε δόσεις, 128.000 φυσικά πρόσωπα με εισοδήματα 60.000 ευρώ και άνω. Για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες αυτό αφορά καθαρό εισόδημα, μετά την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών, συμπεριλαμβανομένων των παρακρατούμενων φόρων. Για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αφορά τα ακαθάριστα έσοδα, συμπεριλαμβανομένων των φόρων.
Η εισφορά κυμαίνεται από 1.000 έως 5.000 ευρώ, ανάλογα με το ύψος του συνολικού ατομικού εισοδήματος (βλ. σχετικό πίνακα). Δηλαδή κάθε άτομο πληρώνει την εισφορά και σε μία οικογένεια μπορεί να πληρώσουν και οι δύο σύζυγοι.
Το μέτρο έρχεται περίπου ενάμιση μήνα μετά την επαναφορά του αφορολογήτου των 10.500 ευρώ για περίπου 1 εκατομμύριο επιτηδευματίες (γλίτωσαν φόρο από 1.050 ευρώ ο άγαμος, μέχρι 1.210 ευρώ ο έγγαμος) και έπειτα από πέντε χρόνια διακυβέρνησης της Ν.Δ. με φορολογικά μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων (ξεκίνησαν το 2005), που απολαμβάνουν τη χαμηλότερη φορολογία (25% ή ακόμα και 15% το φορολογικό κίνητρο βάσει αναπτυξιακού) από τη μεταπολίτευση. Ο κ. Παπαθανασίου δικαιολογήθηκε χθες επαναλαμβάνοντας ότι όταν επανήλθε το αφορολόγητο «κρίναμε ότι ήταν πιο αποτελεσματικό να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις αυτές. Ηταν πιο δίκαιο». Το βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση επιδεικνύει σε μόνιμη βάση την ευνοϊκή φορολογική πολιτική της υπέρ των επιχειρήσεων, σε βάρος πάντα των φυσικών προσώπων, που δεν έχουν οφέλη ούτε από τις καθυστερημένες (ξεκίνησαν το 2008) αλλαγές στη φορολογική κλίμακα (αφορολόγητο 12.000 ευρώ και μείωση συντελεστών) που χάθηκαν λόγω της μη τιμαριθμοποίησής της.
Είσπραξη οφειλών
2 Δίνουν υποσχέσεις για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που λιμνάζουν επί χρόνια στις εφορίες. Μόνο που το οικονομικό επιτελείο ξεχνάει ότι τα ληξιπρόθεσμα των 6,5 δισ. ευρώ του 2005 έγιναν 17,6 δισ. ευρώ το 2007 (απάντηση Μπέζα σε ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ) και 20 δισ. ευρώ, όπως αποκάλυψε χθες ο υπουργός Οικονομίας. Περισσότεροι από 700.000 φορολογούμενοι εκτιμάται ότι χρωστούν σήμερα στο Δημόσιο και η πλειονότητα αυτών οφείλει ποσά κάτω των 10.000 ευρώ ο καθένας. Η ρύθμιση που σέρνεται από το περασμένο φθινόπωρο έχει αποδώσει ελάχιστα ποσά σε σχέση με τον στόχο των 1,5 δισ. ευρώ που είχε τεθεί από το οικονομικό επιτελείο. Ο διαλυμένος ελεγκτικός μηχανισμός των τελευταίων ετών (όπως καταδεικνύει συνεχώς και η κακή πορεία των φορολογικών εσόδων) είναι βέβαιο ότι δεν ενισχύει τις ελπίδες της κυβέρνησης για είσπραξη των χρεών. Εν τούτοις υπόσχονται νέο σύστημα είσπραξης αυτών με τη βοήθεια συμβούλων και όχι εισπρακτικών εταιρειών, όπως διαβεβαίωσε ο κ. Παπαθανασίου, που θα υποστηρίξουν τις εφορίες, προκειμένου να φέρουν στα δημόσια ταμεία έστω και 1,8 δισ. ευρώ.
Οι ληξιπρόθεσμες
3 Εξετάζουν εκ νέου την παράταση της περαίωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της 7ετίας 2000-2006 για περίπου 1 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς δεν επωφελήθηκαν της παράτασης (έληξε τέλη Φλεβάρη), λόγω καθυστέρησης στην έκδοση της υπουργικής απόφασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει επιτευχθεί ο αρχικός στόχος των 1 δισ. ευρώ οπότε θεωρείται σχεδόν βέβαια η παράταση πιθανότατα μέχρι τον Ιούνιο και ενδεχομένως η επέκτασή της σε επιτηδευματίες με υψηλότερα εισοδήματα, αλλά και στις δύο επόμενες χρήσεις του 2007 και του 2008.
4 Συμβολική παρακράτηση ανά μήνα 5% επί των μισθών των βουλευτών. Αδιευκρίνιστο παραμένει αν η παρακράτηση αυτή θα υπολογιστεί και κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων του 2010 (δήλωση αποκτηθέντων εισοδημάτων 2009) ή θα υπάρξει κανένα τρικ επιστροφής του επιπλέον παρακρατούμενου φόρου; *
Ούτε τα μισά
1 Επιβάλλουν έκτακτη εισφορά 274 εκατ. ευρώ (ούτε καν τα μισά από τα 600 εκατ. ευρώ που χάρισαν στους επιτηδευματίες προ μηνός) που θα πληρώσουν άμεσα, εφάπαξ ή σε δόσεις, 128.000 φυσικά πρόσωπα με εισοδήματα 60.000 ευρώ και άνω. Για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες αυτό αφορά καθαρό εισόδημα, μετά την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών, συμπεριλαμβανομένων των παρακρατούμενων φόρων. Για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αφορά τα ακαθάριστα έσοδα, συμπεριλαμβανομένων των φόρων.
Η εισφορά κυμαίνεται από 1.000 έως 5.000 ευρώ, ανάλογα με το ύψος του συνολικού ατομικού εισοδήματος (βλ. σχετικό πίνακα). Δηλαδή κάθε άτομο πληρώνει την εισφορά και σε μία οικογένεια μπορεί να πληρώσουν και οι δύο σύζυγοι.
Το μέτρο έρχεται περίπου ενάμιση μήνα μετά την επαναφορά του αφορολογήτου των 10.500 ευρώ για περίπου 1 εκατομμύριο επιτηδευματίες (γλίτωσαν φόρο από 1.050 ευρώ ο άγαμος, μέχρι 1.210 ευρώ ο έγγαμος) και έπειτα από πέντε χρόνια διακυβέρνησης της Ν.Δ. με φορολογικά μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων (ξεκίνησαν το 2005), που απολαμβάνουν τη χαμηλότερη φορολογία (25% ή ακόμα και 15% το φορολογικό κίνητρο βάσει αναπτυξιακού) από τη μεταπολίτευση. Ο κ. Παπαθανασίου δικαιολογήθηκε χθες επαναλαμβάνοντας ότι όταν επανήλθε το αφορολόγητο «κρίναμε ότι ήταν πιο αποτελεσματικό να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις αυτές. Ηταν πιο δίκαιο». Το βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση επιδεικνύει σε μόνιμη βάση την ευνοϊκή φορολογική πολιτική της υπέρ των επιχειρήσεων, σε βάρος πάντα των φυσικών προσώπων, που δεν έχουν οφέλη ούτε από τις καθυστερημένες (ξεκίνησαν το 2008) αλλαγές στη φορολογική κλίμακα (αφορολόγητο 12.000 ευρώ και μείωση συντελεστών) που χάθηκαν λόγω της μη τιμαριθμοποίησής της.
Είσπραξη οφειλών
2 Δίνουν υποσχέσεις για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που λιμνάζουν επί χρόνια στις εφορίες. Μόνο που το οικονομικό επιτελείο ξεχνάει ότι τα ληξιπρόθεσμα των 6,5 δισ. ευρώ του 2005 έγιναν 17,6 δισ. ευρώ το 2007 (απάντηση Μπέζα σε ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ) και 20 δισ. ευρώ, όπως αποκάλυψε χθες ο υπουργός Οικονομίας. Περισσότεροι από 700.000 φορολογούμενοι εκτιμάται ότι χρωστούν σήμερα στο Δημόσιο και η πλειονότητα αυτών οφείλει ποσά κάτω των 10.000 ευρώ ο καθένας. Η ρύθμιση που σέρνεται από το περασμένο φθινόπωρο έχει αποδώσει ελάχιστα ποσά σε σχέση με τον στόχο των 1,5 δισ. ευρώ που είχε τεθεί από το οικονομικό επιτελείο. Ο διαλυμένος ελεγκτικός μηχανισμός των τελευταίων ετών (όπως καταδεικνύει συνεχώς και η κακή πορεία των φορολογικών εσόδων) είναι βέβαιο ότι δεν ενισχύει τις ελπίδες της κυβέρνησης για είσπραξη των χρεών. Εν τούτοις υπόσχονται νέο σύστημα είσπραξης αυτών με τη βοήθεια συμβούλων και όχι εισπρακτικών εταιρειών, όπως διαβεβαίωσε ο κ. Παπαθανασίου, που θα υποστηρίξουν τις εφορίες, προκειμένου να φέρουν στα δημόσια ταμεία έστω και 1,8 δισ. ευρώ.
Οι ληξιπρόθεσμες
3 Εξετάζουν εκ νέου την παράταση της περαίωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της 7ετίας 2000-2006 για περίπου 1 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς δεν επωφελήθηκαν της παράτασης (έληξε τέλη Φλεβάρη), λόγω καθυστέρησης στην έκδοση της υπουργικής απόφασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει επιτευχθεί ο αρχικός στόχος των 1 δισ. ευρώ οπότε θεωρείται σχεδόν βέβαια η παράταση πιθανότατα μέχρι τον Ιούνιο και ενδεχομένως η επέκτασή της σε επιτηδευματίες με υψηλότερα εισοδήματα, αλλά και στις δύο επόμενες χρήσεις του 2007 και του 2008.
4 Συμβολική παρακράτηση ανά μήνα 5% επί των μισθών των βουλευτών. Αδιευκρίνιστο παραμένει αν η παρακράτηση αυτή θα υπολογιστεί και κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων του 2010 (δήλωση αποκτηθέντων εισοδημάτων 2009) ή θα υπάρξει κανένα τρικ επιστροφής του επιπλέον παρακρατούμενου φόρου; *
ΑΔΕΔΥ: Η χώρα σε πτώχευση
Ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Σπ. Παπασπύρος δήλωσε χθες ότι «η ουσιαστική κατάργηση της εισοδηματικής πολιτικής, στην οποία προέβη σήμερα η κυβέρνηση, βυθίζοντας ακόμη περισσότερο εν μέσω κρίσης τα εισοδήματα εργαζομένων και συνταξιούχων, επιβεβαιώνει ουσιαστικά ότι η χώρα βρίσκεται σε πτώχευση, κάτι που επιμελώς, αλλά ανεπιτυχώς αποκρύβεται. Οι ανακοινώσεις του υπουργού Οικονομίας αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση παρακολουθεί και συναγωνίζεται τους "άθλους" των εργοδοτών στον ιδιωτικό τομέα, που κρατούν μισθολογικά και εργασιακά ομήρους τους εργαζομένους τους».
Ο αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Ηλ. Βρεττάκος δήλωσε ότι «πρόκειται για μέτρα που μεταφέρουν ευθέως τα βάρη της κρίσης στους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει απάντηση σ' αυτή την προκλητική πολιτική, με τη μαζική συμμετοχή των εργαζομένων στην 24ωρη πανελλαδική, πανεργατική απεργία στις 2 Απριλίου».
Σε δήλωση του γραμματέα του γραφείου Τύπου της ΓΣΕΕ, κ. Σ. Ανέστη, επισημαίνεται για τις κυβερνητικές αποφάσεις ότι «θα θερίσουν θύελλες».
Ο αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Ηλ. Βρεττάκος δήλωσε ότι «πρόκειται για μέτρα που μεταφέρουν ευθέως τα βάρη της κρίσης στους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει απάντηση σ' αυτή την προκλητική πολιτική, με τη μαζική συμμετοχή των εργαζομένων στην 24ωρη πανελλαδική, πανεργατική απεργία στις 2 Απριλίου».
Σε δήλωση του γραμματέα του γραφείου Τύπου της ΓΣΕΕ, κ. Σ. Ανέστη, επισημαίνεται για τις κυβερνητικές αποφάσεις ότι «θα θερίσουν θύελλες».