Κάποιοι νομίζουν ότι τα πλοία είναι στατικά...
Ότι είναι σαν τις οικοδομές που δεν μπορούν να μετακινηθούν...
Ότι το να είναι στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας η Ελλάδα είναι κάτι ΑΣΧΕΤΟ με την φορολογία...
Διαβάστε λοιπόν το παρακάτω άρθρο ώστε να γελάσετε (η να κλάψετε) με την ποιότητα αυτών που παράγουν νομοθεσία αλλά και με αυτών που ευελπιστούν να παράξουν...
Ακμάζουσες, αναδυόμενες και ανακάμπτουσες οικονομίες όπως του Χονγκ Κονγκ, της Σιγκαπούρης και του Λονδίνου αντίστοιχα, ερίζουν για το ποια θα προσελκύσει τους περισσοτέρους Έλληνες εφοπλιστές αυτή την κρίσιμη ώρα για την ελληνική οικονομία. Την μετεγκατάσταση, δηλαδή, ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από τον Πειραιά και την Ελλάδα εν γένει στα εδάφη τους, καθώς κρίνουν ότι το έδαφος είναι πρόσφορο εξαιτίας της εχθρικής ή οιονεί εχθρικής αντιμετώπισής τους από το εκκολαπτόμενο ή ισχύον ελληνικό θεσμικό, φορολογικό και πολιτικό περιβάλλον.
Τελευταία απόδειξη των παραπάνω ζυμώσεων το επικείμενο road show της ενώσεως εφοπλιστών του Χονγκ Κονγκ που δηλώνει ευθαρσώς παγκοσμίως ότι έρχεται την Ελλάδα για να πάρει μαζί της στο ταξίδι του γυρισμού ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Ένα εγχείρημα που αντιστρατεύεται όσα προ διετίας διακήρυσσε ως ενδεδειγμένη πολιτική ο σημερινός υπουργός οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και τότε πρόεδρος του ΙΟΒΕ, που ευαγγελιζόταν την υιοθέτηση πολιτικών για την προσέλκυση περισσοτέρων ελληνόκτητων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στον Πειραιά ώστε να αυξηθεί η προστιθεμένη αξία της ποντοπόρου στην ελληνική οικονομία και υπογράμμιζε το πόσο κρίσιμο είναι αυτό για την προοπτική της χώρας.
Σήμερα, δυο χρόνια μετά, «αποτελεί μέρος του προβλήματος και όχι μέρος της λύσης» σημειώνουν στο Capital.gr κορυφαίοι παράγοντες της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας που βλέπουν τον υπουργό Οικονομικών όχι μόνον να μην εισαγάγει τα κίνητρα εκείνα που θα έφερναν εδώ επιχειρήσεις από το εξωτερικό, αλλά και να λειτουργεί αποσταθεροποιητικά αναφορικά με αυτόν τον στόχο (με ενέργειες που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν).
Και αυτά παρά τις επίπονες αλλά καρποφόρες προσπάθειες μεταξύ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Μαξίμου που κατέληξαν τόσο στον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογικής συνεισφοράς των εφοπλιστών που χρησιμοποιούν την ελληνική σημαία, όσο και την υπαγωγή στο ίδιο καθεστώς εκείνων που χρησιμοποιούν ξένη για μια τριετία. Ποσό που υπολογίστηκε ότι προσθέτει επιπλέον έσοδα της τάξης των 500 εκατομμυρίων ευρώ.
Και ενώ οι ζυμώσεις από την άνοιξη του 2012 και μετά είναι συνεχείς μεταξύ των επιχειρηματιών της ποντοπόρου, με πολλούς εξ αυτών να βρίσκονται ένα βήμα προ της εξόδου, τα σημάδια από τον υπουργό Οικονομικών, που από το βήμα των Ποσειδωνίων του 2012 προσκαλούσε εδώ όλη την ανά τον πλανήτη ελληνόκτητο ναυτιλία, δείχνουν ότι το σενάριο φυγής επιχειρήσεων από τη χώρα όχι μόνον δεν έχει μπει στο ψυγείο αλλά τουναντίον αναθερμαίνεται.
Έτσι, μετά από εξελίξεις όπως η εφόρμηση στην Αθήνα πέρυσι τον Μάιο της Bank of Singapore, θυγατρικής της Oversea-Chinese Banking Corporation και την σειρά επαφών με Έλληνες εφοπλιστές τον Νοέμβριο της Lord Mayor του λονδρέζικου City, Fiona Woolf που ήρθαν στην Αθήνα και είπαν στους Έλληνες εφοπλιστές να πάνε στις φιλόξενες πόλεις τους, το επόμενο διάστημα αναμένεται στο κλεινόν άστυ και η Hong Kong Shipowner Association (HKSOA).
Το εγχείρημα της ένωσης εφοπλιστών του Χονγκ Κονγκ φιγουράρει σε ολοσέλιδο αφιέρωμα της διεθνούς ναυτιλιακής επιθεώρησης TradeWinds αυτής της εβδομάδας και παραλληλίζεται με τις ανάλογες προσπάθειες που στοχεύουν στην Ελλάδα από την Σιγκαπούρη και τη Σαγκάη. Ενδεικτικά αναφέρεται πως το Χονγκ Κονγκ, που δηλώνει πως μειονεκτεί έναντι της Σιγκαπούρης, έχει φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 16,5% και ανώτερο συντελεστή εισοδήματος φυσικών προσώπων 15%.
Ενώ δηλαδή η κυβέρνηση στην Αθήνα ευαγγελίζεται την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, η χώρα κινδυνεύει να χάσει και αυτή την παρουσία Ελλήνων εφοπλιστών.
Και επειδή τα παραπάνω δεν κομίζουν γλαύκας εις Αθήνας για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ της ελληνόκτητου ποντοπόρου ναυτιλίας, καλό είναι να δούμε ποιο είναι το διακύβευμα με βάση τα σημερινά δεδομένα αλλά και με βάση τα εν δυνάμει οφέλη.
Παρά την μικρή ενημέρωση της ελληνικής κοινής γνώμης για την συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας, γεγονός είναι πως στηρίζει το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών με ροές κεφαλαίων που ξεπερνούν ακόμα και μέσα στην κρίση τα 13-15 δισ. ευρώ ετησίως. Προσφέρει άμεσα ή έμμεσα δουλειά σε 250 χιλιάδες νοικοκυριά και οι δαπάνες και επενδύσεις που κάνουν οι εφοπλιστές στην ξηρά συντηρούν κλάδους ολόκληρους.
Ο σημερινός υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, στις 5 Ιουνίου του 2012, υπηρεσιακός τότε υπηρεσιακός Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ανακοίνωνε στα Ποσειδώνια πως σύμφωνα με αδημοσίευτη, τότε, μελέτη του στον ΙΟΒΕ (που παρουσιάστηκε επί υπουργίας του στο Οικονομικών), η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στη Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ (έναντι των περίπου 13-15 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας η ανεργία στον τόπο μας θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%.
Έκτοτε η Ελλάδα όχι μόνον δεν έγινε πιο φιλική χώρα για τον εφοπλισμό αλλά, όπως προκύπτει από τα αλλεπάλληλα road show αλλοδαπών κέντρων της παγκοσμίου ποντοπόρου ναυτιλίας στην Αθήνα, ωθεί πολλούς προς την έξοδο.
Του Ηλία Γ. Μπέλλου από το capital.gr
Σχετ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου