Όταν στις 15 του περασμένου Δεκεμβρίου παρουσιάστηκε το περίφημο «παράλληλο πρόγραμμα» του ΣΥΡΙΖΑ, χρειαζόσουν φορτηγό για να το μεταφέρεις.
Δεν ήταν, βέβαια, «παράλληλο πρόγραμμα», αλλά ένα συνονθύλευμα αποτελούμενο από επείγουσες διατάξεις (που υπό κανονικές και όχι προπαγανδιστικές συνθήκες ρυθμίζονται με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και υπουργικές αποφάσεις), διάφορες πελατειακού τύπου ρυθμίσεις, ρυθμίσεις που ήδη ίσχυαν βάσει υπουργικών αποφάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά και μνημονιακές υποχρεώσεις.
Η συζήτηση, θυμίζω, ξεκίνησε στις Επιτροπές και ξαφνικά το «παράλληλο πρόγραμμα» αποσύρθηκε, με την κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι το απέσυρε λόγω… των αντιδράσεων της αντιπολίτευσης.
Φυσικά, ουδέν ψευδέστερον. Το «πρόγραμμα» αποσύρθηκε κατ’ απαίτηση της τρόικας.
Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μια σειρά διατάξεις του δεν περιελήφθησαν ούτε στις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που ακολούθησαν, ούτε σ’ αυτό το… υπόλειμμα που συζητείται αυτή την εβδομάδα.
Ωστόσο, αμέσως μετά την απόσυρση, άρχισαν να διακηρύσσουν ότι το «νομοθέτημα» θα ερχόταν αμέσως μετά τις εορτές:
«Όσο και να χτυπιέται η Αντιπολίτευση, το νομοσχέδιο θα έρθει στη Βουλή με τις αρχές της καινούργιας χρονιάς και μάλιστα θα απλωθεί η συζήτηση με όλες τις προβλεπόμενες – από τους κανονισμούς – συνεδριάσεις. Εκεί θα πέσουν οριστικά οι μάσκες της Τρόικα εσωτερικού, αν δεν στηρίξουν οι νοσταλγοί της χρεοκοπίας, το συγκεκριμένο, παράλληλο πρόγραμμα», δήλωσε στις 18 Δεκεμβρίου 2015 ο κ. Κουίκ.
Φυσικά, το «συγκεκριμένο» δεν ήλθε ποτέ. Αυτό που ήλθε είναι δύο Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (μία «χριστουγεννιάτικη», στις 24 Δεκεμβρίου και μία «πρωτοχρονιάτικη», στις 30 Δεκεμβρίου) και το «υπόλειμμα» που συζητείται αυτές τις μέρες.
Είναι μάλιστα τέτοιος ο πανικός, που έφθασαν στο σημείο να φέρνουν στη Βουλή την ίδια (τρέχουσα) εβδομάδα και τις ΠΝΠ και το «υπόλειμμα».
Στις 18 Δεκεμβρίου επίσης, η Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ανακοίνωση, όπου μας διαβεβαίωνε:
«Παρά τις προσπάθειες της τρόικας εσωτερικού να ανακόψει κάθε μέτρο κοινωνικής ανακούφισης και να καταργήσει τη λαϊκή κυριαρχία, σε σύμπνοια με τους πιο ακραίους κύκλους των δανειστών, τα μέτρα του παράλληλου προγράμματος θα ψηφιστούν»!
Την ίδια μέρα, ο ΑΝΥΠΕΝ Γ. Τσιρώνης, έλεγε, μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9»:
«Στην πολιτική πρέπει να κάνεις και ένα βήμα πίσω, αν δε σου δημιουργεί πρόβλημα. Δε θα αλλάξει τίποτα, αν το παράλληλο πρόγραμμα ψηφιστεί στις αρχές Ιανουαρίου». Όπως είχε εκτιμήσει η καθυστέρηση στη συζήτηση για το «παράλληλο πρόγραμμα» θα ήταν… ολιγοήμερη!
Ο δε κ. Σταθάκης, πάλι την ίδια μέρα, μιλώντας στον Σκάι, είχε παραδεχθεί πως «είναι δεδομένο ότι υπάρχει συνεννόηση με τους δανειστές για θέματα που άπτονται του δημοσιονομικού κόστους» (μιλάμε για τον ίδιο άνθρωπο που έλεγε πως δεν θα ξαναμιλούσαν με την τρόικα). Παρ’ όλα αυτά, μας είχε διαβεβαιώσει πως «νομίζω ότι θα διευκρινιστούν τα θέματα και θα προχωρήσει κανονικά». (Παρακάτω θα δούμε τι σημαίνει το «κανονικά» για τον ΣΥΡΙΖΑ και τα στελέχη του.
Επί του θέματος, είχε μιλήσει (αλίμονο) και ο κ. Σκουρλέτης, στις 20 Δεκεμβρίου, στην εφημερίδα «Εποχή»:
«Έτσι ερχόμαστε στην καρδιά του ζητήματος, του παράλληλου προγράμματος. Η κυβέρνηση, ενώ τα κατάφερε κάπως με τη διαπραγμάτευση, δηλαδή το δύσκολο, υστερεί στο παράλληλο πρόγραμμα. Δηλαδή σε ένα σύνολο μεγάλων και μικρών αριστερών μεταρρυθμίσεων, καθώς και στην επίλυση των πάμπολλων μικρών προβλημάτων καθημερινότητας. Αυτό, επιπλέον, θα έπειθε ότι όντως, παρά τα μνημονιακά μέτρα, πάμε στο στόχο μας.
Υπάρχουν οι δυνατότητες για να δώσεις διαφορετικά δείγματα γραφής, για παράλληλα μέτρα, τα οποία θα κινούνται σε άλλη λογική. Που θα αναδεικνύουν τη δική σου διαφορετική αντίληψη, ως μιας κυβέρνησης με κορμό την αριστερά, για διάφορα ζητήματα. Αλλά, πάλι η ίδια η πραγματικότητα πρέπει να μας προσγειώσει. Υπουργοί από βασικά υπουργεία αναλίσκονται όλο αυτό τον καιρό με τη διαπραγμάτευση και δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν και μ’ άλλα πράγματα. Η διαπραγμάτευση μας απομυζά δυνάμεις, έμπνευση. Ήδη κατατέθηκαν με τη μορφή νομοσχεδίου τα πρώτα μέτρα αυτής της λογικής, αν και τελικώς θα ψηφισθούν μετά τις γιορτές».
Απόλυτα βέβαιος και αυτός!
Όπως, βεβαίως βεβαίως και η κυβερνητική εκπρόσωπος κα Γεροβασίλη, η οποία στις 23 Δεκεμβρίου, μετά τη λήξη του υπουργικού συμβουλίου, μας είχε ενημερώσει:
«Το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδρίασε και ενέκρινε την εισήγηση του Πρωθυπουργού για τις 11 άμεσες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης το επόμενο διάστημα» (είχαμε, βλέπετε και… 11 «άμεσες παρεμβάσεις») / «Αμέσως μετά τις γιορτές, το νομοθετικό έργο θα ξεκινήσει με το νομοσχέδιο για την Κοινωνική Πολιτική, του οποίου η συζήτηση μετατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες».
Την επομένη, κατατέθηκε η πρώτη ΠΝΠ. Και λίγες μέρες μετά, παραμονές πρωτοχρονιάς, η δεύτερη.
Και τώρα έχουμε δύο ΠΝΠ και ένα νομοσχέδιο, αλλά το «παράλληλο πρόγραμμα» της 15ης Δεκεμβρίου έχει εξαϋλωθεί.
Τι μπήκε στις ΠΝΠ από το υποτιθέμενο «παράλληλο πρόγραμμα»
1.Η ρύθμιση για αναστολή πλειστηριασμών στην Φιλκεράμ Τζόνσον (αμφιλεγόμενη, καθώς διαφωνούν οι εργαζόμενοι), όπου προστέθηκε και η ρύθμιση για την Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία - ΕΝΚΛΩ).
2. Η επέκταση της επιδότησης ρεύματος, σίτισης και στέγασης και στο 2016. Αλλά προσέξτε: Δεν εννοούν ότι θα ισχύσουν τα ίδια το 2016, αλλά ότι όσοι δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα μέσα στο 2015 λόγω διαφόρων καθυστερήσεων, θα μπορούν να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα του 2015 και μέσα στο 2016, μέχρι της συμπλήρωσης της συγκεκριμένης ποσότητας κιλοβατώρων και του ενιαμήνου για τα άλλα. Δηλαδή, στο 2016 επεκτείνεται το πρόγραμμα που έτρεχε το 2015 και όχι ένα νέο πρόγραμμα για τη νέα χρονιά.
3.Η υπαγωγή στην ΗΔΙΚΑ του συνόλου των προνοιακών επιδομάτων.
4.Η παράταση της θητείας του επικουρικού προσωπικού Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας.
5. Διάφορα επείγοντα θέματα για την αντιμετώπιση επειγουσών αναγκών σχετιζόμενων με την υπηρεσία ασύλου και γενικά με το προσφυγικό, όσον αφορά ενέργειες για στέγαση, σίτιση, υποδομές, υποδοχή, χορήγηση ασύλου και επιστροφές μεταναστών.
6. Ένα καθαρά διαδικαστικό θέμα για το Εθνικό Τυπογραφείο, χωρίς όμως μια σειρά άλλες διατάξεις, συμπεριλαμβανομένης και μίας σχετιζόμενης με την ΕΛΣΤΑΤ.
7. Η παράταση του προγράμματος «Θησέας» για δύο χρόνια, προκειμένου να ολοκληρωθούν έργα του προγράμματος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και η αποπληρωμή τους.
8. Η παράταση για την προθεσμία συγχώνευσης υφισταμένων ΦΟΔΣΑ (Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων), ως το τέλος Μαΐου 2016, αφαιρουμένων, ωστόσο, κάποιων από τις διατάξεις που υπήρχαν στο «παράλληλο πρόγραμμα».
9. Η ρύθμιση για τα «Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης» του άρθρου 40 του «Παράλληλου Προγράμματος» (πρόσθετη διδακτική στήριξη) αντικαταστάθηκε από την Πιλοτική Τάξη Μαθητείας σε επαγγελματικά λύκεια της περιφέρειας, για το 2016.
10. Η παράταση της θητείας μελών ΕΠΕΣ.
11. Ορισμένα από τα σχετιζόμενα με το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο θέματα, που υπήρχαν στο «παράλληλο πρόγραμμα».
12. Θέματα που έχουν προκύψει από εκκρεμότητες λόγω αναστολής διορισμών σε θέσεις ειδικών κατηγοριών διδακτικού και εργαστηριακού προσωπικού πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Πρόκειται για θέσεις μελών ΕΕΔΙΠ Ι, ΕΕΔΙΠ ΙΙ, και ΕΤΕΠ των πανεπιστημίων καθώς και ΕΤΠ των ΤΕΙ.
13. Δυνατότητα σε συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς φορείς να προβαίνουν κατ’ εξαίρεση των ισχυόντων περιορισμών για τους φορείς του δημοσίου, στην απασχόληση προσωπικού για προγράμματα ή έργα που χρηματοδοτούνται από τους ίδιους και δεν βαρύνουν τον τακτικό προϋπολογισμό ή την κρατική επιχορήγησή τους.
14. Θέματα σχετιζόμενα με την έγκαιρη προμήθεια καυσίμων από το Λιμενικό.
15. Παράταση συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ ως τις 31 Μαρτίου 2016 με τους πάσης φύσεως παρόχους του, προκειμένου να αποπληρωθούν οι οφειλές του οργανισμού προς αυτούς.
16. Η απεμπλοκή της ΕΠΥ (Επιτροπή Προμηθειών Υγείας) από τον ΕΟΦ που υπήρχε στο «παράλληλο πρόγραμμα», στην ΠΝΠ περιορίστηκε στην παράταση λειτουργίας της ΕΠΥ.
17. Η διατήρηση της διεύθυνσης ψυχικής υγείας.
18. Η παράταση έναρξης ισχύος γεωγραφικών ορίων των Δ.Υ.ΠΕ
19. Οι ρυθμίσεις θεμάτων του ΚΕΕΛΠΝΟ.
20. Οι ρυθμίσεις για παροχή φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας στα ΕΑΣ και στη Μεταλλουργική Βιομηχανία Ηπείρου.
21. Οι ρυθμίσεις ζητημάτων των αδειών Παραγωγής για τις μονάδες της ΔΕΗ
22.Τομεταβατικό διάστημα λειτουργίας συγχωνευομένων φορέων.
23. Η αναστολή της εφαρμογής του ειδικού τέλους ταφής έως τις 31.12.2016.
24. Θέματα της ΕΡΤ.
25. Θέματα σχετικά με την απευθείας τιμολόγηση διαφημίσεων.
26. Θέματα κεραιοσυστημάτων ραδιοφωνικών σταθμών.
Απαρίθμησα όλα τα ανωτέρω για να καταλάβετε πως έτσι κι’ αλλιώς δεν επρόκειτο για «παράλληλο πρόγραμμα», αλλά για διαδικαστικού τύπου ρυθμίσεις, από αυτές που συνήθως συμπεριλαμβάνονται στις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.
Τι αφαιρέθηκε από το αρχικό «παράλληλο πρόγραμμα» διότι περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τη Δημόσια Διοίκηση:
-Το άρθρο που δίνει τη δυνατότητα στους ΟΤΑ να παραιτούνται από ένδικα μέσα κατά πρωτόδικων αποφάσεων για παραμονή ή επάνοδο εργαζομένων στην εργασία τους.
-Το άρθρο για τους επιτυχόντες του διαγωνισμού ΑΣΕΠ 1997 (αν και στη Βουλή ο υπουργός είπε ότι αφαιρείται τελείως)
-Οι ρυθμίσεις για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς
Τα βασικά σημεία του «παράλληλου προγράμματος 2»:
1. Υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων πολιτών και ευπαθών ομάδων (π.χ. έγκυες, παιδιά, χρόνιοι πάσχοντες, ψυχικά ασθενείς, και τοξικοεξαρτημένοι, ανεξαρτήτως του νομικού καθεστώτος στο οποίο εμπίπτουν και της κατοχής νομιμοποιητικών εγγράφων παραμονής στη χώρα). Τα έξοδά τους θα καλύπτονται από τον ΕΟΠΥΥ. (Στην πραγματικότητα νομοθετούν τις δύο Υπουργικές Αποφάσεις των κυβερνήσεων της ΝΔ που προσέφεραν νοσοκομειακή και φαρμακευτική περίθαλψη στους ανασφάλιστους.Η ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ανασφάλιστων είχε ήδη εξασφαλιστεί από το 2014 με το πλεόνασμα και είχαν ήδη εκδοθεί οι δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις, που προέβλεπαν ότι «οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται ισότιμα σε κάθε πολίτη ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική, επαγγελματική, ασφαλιστική του κατάσταση»).
2. Διευκόλυνση προσλήψεων και κίνητρα στελέχωσης με στόχο την κάλυψη θέσεων σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας στις άγονες περιοχές της χώρας
3. Άρση των εμποδίων που δυσχεραίνουν την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των ειδικευόμενων για την κάλυψη θέσεων στα δημόσια νοσοκoμεία (ειδικώς της επαρχίας).
4. Μέτρα διευκόλυνσης των κρίσεων των ιατρών του ΕΣΥ έτσι ώστε να επιταχυνθούν οι προσλήψεις
5. Διευκόλυνση της διαδικασίας μετατάξεων- μεταθέσεων των γιατρών και του προσωπικού εντός του ΕΣΥ
6. Ρυθμίσεις των εφημεριών των ιατρών και του επιστημονικού προσωπικού με στόχο την ασφαλέστερη εφημεριακή κάλυψη των νοσοκομείων
7. Αναδιοργάνωση των υπηρεσιακών και πειθαρχικών συμβουλίων των ιατρών του ΕΣΥ για την ταχύτερη διερεύνηση και διεκπεραίωση των υποθέσεων (χρηματισμός, διαφθορά κ.α.)
8. Ρύθμιση θεμάτων προσωπικού του ΕΚΑΒ
9. Διαφανής διαχείριση λίστας χειρουργείου για την έγκαιρη, ασφαλή και χωρίς συναλλαγή (φακελάκι) εξυπηρέτηση των πολιτών. (Πρόκειται, βέβαια, για μνημονιακή υποχρέωση).
10. Σύσταση Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ασθενών στα δημόσια νοσοκομεία.
11. Ίδρυση Νοσοκομείου Θήρας μέσω ΑΕΜΥ Α.Ε. (Ουσιαστικά πρόκειται για μετονομασία του Κέντρου Υγείας σε Νοσοκομείο, καθώς δεν υπάρχουν οι υποδομές για να λειτουργήσει ως κανονικό νοσοκομείο)
Και τώρα το «ζουμί»: Τι αφαιρέθηκε εντελώς από το «παράλληλο πρόγραμμα 1» και δεν εντάσσεται σε άλλο νομοσχέδιο
-Το άρθρο για τις συμβάσεις εργασίας για τις ανάγκες υλοποίησης των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Ταμείων Ασύλου και άλλων προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους ή ιδιωτικά κονδύλια.
-Το άρθρο που προέβλεπε ότι οι τακτικές αποδοχές των υπαλλήλων που αποσπώνται στην Υπηρεσία Ασύλου βαρύνουν τον προϋπολογισμό του φορέα από όπου προέρχονται.
-Το άρθρο για την μετεγκατάσταση αιτούντων διεθνή προστασία.
-Το άρθρο που προέβλεπε ότι οι πρώην δημοτικοί αστυνομικοί που έχουν τοποθετηθεί σε σωφρονιστικά καταστήματα έχουν δικαίωμα να επιστρέψουν στις θέσεις που κατείχαν προ της θέσης τους σε διαθεσιμότητα με τον ίδιο βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο στις επανασυσταθείσες υπηρεσίες της Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου που υπηρετούσαν.
-Από το άρθρο για το Εθνικό Τυπογραφείο έμεινε μόνο ένα διαδικαστικό θέμα και εξαφανίστηκαν όλα τα υπόλοιπα, μεταξύ των οποίων και οι προβλέψεις για τις ανεξάρτητες αρχές και την ΕΛΣΤΑΤ.
-Το άρθρο για την υλοποίηση έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
-Το άρθρο με το οποίο καταργείτο η ΠΝΠ που απέτρεπε τις καταλήψεις στα σχολεία και με το οποίο καταβλήθηκε προσπάθεια να επιστρέψουμε στο παλαιό καθεστώς των καταλήψεων.
-Το άρθρο για τα θέματα εκπαιδευτικών φορέων μη τυπικής εκπαίδευσης.
-Το άρθρο με το οποίο εκπαιδευτικοί που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα και στους οποίους είχε καταβληθεί το 75% των αποδοχών τους δεν υποχρεούνταν σε επιστροφή των χρημάτων που έλαβαν.
-Το άρθρο για τους σταθμούς ΑΠΕ από βιομάζα.
-Το άρθρο για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Συμπέρασμα: Το «Παράλληλο Πρόγραμμα 1» διελύθη εις τα εξ ων συνετέθη, καθώς οι διατάξεις εκείνες που δεν αποτελούσαν «πρόγραμμα» αλλά επείγουσες ρυθμίσεις τακτοποιήθηκαν με τις δύο ΠΝΠ, κάποιες περιελήφθησαν στο νομοσχέδιο για την Δημόσια Διοίκηση, κάποιες, εξαιρετικά περιορισμένου βεληνεκούς εμφανίζονται ως «Παράλληλο Πρόγραμμα 2» και όσες είχαν δημοσιονομικό ή… ρουσφετολογικό κόστος εξαφανίστηκαν πλήρως.
Αλλά και πολλές από τις διατάξεις του «παράλληλου 2», υπήρχαν ήδη, αφού εφαρμόζονται ήδη με υπουργικές αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης.
Τέλος, διαπιστώνουμε και την μετατροπή μνημονιακών υποχρεώσεων σε… παράλληλο πρόγραμμα!
www.elzoni.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιά σας είναι πάντα ευπρόσδεκτα αρκεί:
Να μην είναι προσβλητικά , υβριστικά , ειρωνικά , άσχετα με το θέμα , η σεξουαλικού περιεχομένου.
Παρά το ότι ακόμα και τα ανώνυμα σχόλια είναι επιτρεπτά (αρκεί να μην παραβαίνουν τους παραπάνω κανόνες) καλό θα ήταν να σχολιάζετε με κάποιο nic ώστε να υπάρχει πιο προσωπική συζήτηση.
Από την Πρώτη Σεπτεμβρίου Ενεργοποιήθηκε το Moderation στα σχόλια αφού ελάχιστοι φανατικοί , προσπαθούν να κατεβάσουν το επίπεδο του Blog στο ύψος τους...
Γράφοντας σχόλιο σημαίνει την κατανόηση και την αποδοχή εκ μέρους σας των όρων.