Η JP Morgan χαρακτηρίζει τη δρομολογούμενη αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας ως "αντιπαραγωγική". Ο αναλυτής του αμερικανικού οίκου Noah Parquette κρίνει πως είναι πολύ νωρίς ακόμα για να διαπιστώσει κανείς το εύρος των επιπτώσεων που αυτό θα έχει καθώς ακόμα δεν έχουν προσδιοριστεί οι επιβαρύνσεις που θα υιοθετηθούν τελικά. Το εύρος των επιβαρύνσεων αυτών εκτιμάται πως είναι αυτό που θα κρίνει το αποτέλεσμα.
"Θεωρούμε ότι οποιαδήποτε σημαντική αύξηση των φόρων επί των εγχώριων ναυτιλιακών εταιριών ως αντιπαραγωγική, δεδομένου ότι αυτό θα ήταν πιθανόν να αναγκάσει πολλούς πλοιοκτήτες να μεταφερθούν εκτός της χώρας, επηρεάζοντας αρνητικά την ελληνική οικονομία και προκαλώντας μια απότομη διατάραξη της παράδοσης της ναυτιλίας στην Ελλάδα, που πηγαίνει πίσω χιλιάδες χρόνια", δήλωσε ο Parquette.
"Πιστεύουμε ότι η πιο ρεαλιστική επιλογή στη διάθεση της κυβέρνησης για να αποφύγει κάτι τέτοιο θα ήταν η απλή αύξηση του φόρου χωρητικότητας που δεν είναι αρκετή για να προκαλέσει μια μαζική έξοδο" σημειώνει η αμερικανική επενδυτική τράπεζα".
Αναλύοντας τις επιπτώσεις ακόμα και μιας ευρύτερης αλλαγής του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ναυτιλίας στην Ελλάδα στις ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες ναυτιλιακές στη Wall Street αναφέρει χαρακτηριστικά: "Ακόμα και αν μια ουσιαστικά αρνητική μεταβολή στη φορολογική δομή υλοποιούνταν, βλέπουμε στην χειρότερη περίπτωση μια εφάπαξ αύξηση στα γενικά έξοδα για να μετακινηθούν από τη χώρα".
Σύμφωνα με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας για την Ελλάδα ανέρχεται σε 13 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών, από αυτές τις θέσεις εργασίας υπολογίζεται στα 2,7 δισ. ευρώ με μεγάλο μέρος εξ' αυτών να κατευθύνεται στα δημόσια ταμεία ως φόρος εισοδήματος και πρόσθετα ποσά στα ασφαλιστικά ταμεία.
Από αυτές τις θέσεις εργασίας οι άμεσα σχετιζόμενες με τη ναυτιλία θέσεις εργασίας είναι από τις πλέον καλοπληρωμένες στη χώρα αφού διαμορφώνονται με βάση τα διεθνή και όχι τα εγχώρια μισθολογικά δεδομένα.
Οι Έλληνες εφοπλιστές σύμφωνα με την The Boston Consulting Group επενδύουν δισεκατομμύρια στους βασικούς τομείς της Ελληνικής οικονομίας όπως η Ενέργεια, οι Μεταφορές, οι Κατασκευές, η Τραπεζική, ο Τουρισμός, η Τεχνολογία και το Λιανεμπόριο ενώ σημαντικό κομμάτι των επενδύσεων βρίσκεται επίσης και στον τομέα των Ακινήτων. Οι προαναφερθείσες επενδύσεις εκτιμάται ότι "υποστηρίζουν το ΑΕΠ και την απασχόληση στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας έτσι την επιπρόσθετη διαχρονική συνεισφορά του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία της χώρας σύμφωνα με την BCG.
Στην Ελλάδα ισχύει το διεθνώς χρησιμοποιούμενο καθεστώς φορολόγησης της χωρητικότητας των πλοίων (tonnage tax), βάσει του οποίου θεσπίζεται ένας συγκεκριμένος φορολογικός συντελεστής ανά τόνο ενώ τα εταιρικά κέρδη απαλλάσσονται από φορολόγηση. Παρόμοια μεταχείριση παρατηρείται σε όλα τα κράτη με αναπτυγμένη ποντοπόρο ναυτιλία και δη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω της διεθνοποιημένης φύσης της συγκεκριμένης δραστηριότητας.
Μετά το 1975 με την υιοθέτηση του θεμελιώδους νόμου 27/1975, στα βασικά άρθρα του οποίου δόθηκε και συνταγματική κατοχύρωση, δημιουργήθηκε το θεσμικό πλαίσιο που προσέφερε τη νομική βεβαιότητα και ασφάλεια στις επενδύσεις και οδήγησε στον επαναπατρισμό της ελληνόκτητης ναυτιλίας με δύο τρόπους: με εγγραφή των ελληνόκτητων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο και με τη διαχείριση των ελληνόκτητων πλοίων από την Ελλάδα. Ως φυσικό επακόλουθο, οι υποστηρικτικές υπηρεσίες της ναυτιλίας μεταφέρθηκαν σταδιακά στην Ελλάδα με αποτέλεσμα τη δημιουργία του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου (cluster).
Η κριτική που ασκείται από την Ευρώπη εναντίον της φορολογικής μεταχείρισης της ελληνόκτητης ναυτιλίας από το ελληνικό κράτος εκπορεύεται κυρίως από γερμανικά ναυτιλιακά και τραπεζικά συμφέροντα. Αιτία σύμφωνα με έρευνες έγκριτων ΜΜΕ όπως οι Financial Times και οι New York Times η διάβρωση των γερμανικών μεριδίων στην παγκόσμια ναυτιλία εξαιτίας κάκιστων χειρισμών του ναυτιλιακού συμπλέγματος τους και οι μεγάλες ζημίες που έχουν υποστεί ως αποτέλεσμα οι γερμανικές τράπεζες (υπολογίζονται σε άνω των 40 δισ. δολ. από επισφαλείς απαιτήσεις) αλλά και χιλιάδες ιδιώτες Γερμανοί μικροεπενδυτές και καταθέτες που τοποθέτησαν τις αποταμιεύσεις τους προ ετών σε υβριδικά ναυτιλιακά σχήματα για να απαλλαγούν από φόρους αλλά τις είδαν τελικά να εξανεμίζονται εξαιτίας της κρίσης στις ναυλαγορές.
Πρόκειται για τα λεγόμενα KG Funds που αποτέλεσαν σχέδιο έμπνευσης και εκτέλεσης του γερμανού υπουργού οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε το οποίο και απέτυχε παταγωδώς, σχολιάζουν κορυφαίοι διεθνείς ναυτιλιακοί παράγοντες.
Του Ηλία Γ. Μπέλλου από το Capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιά σας είναι πάντα ευπρόσδεκτα αρκεί:
Να μην είναι προσβλητικά , υβριστικά , ειρωνικά , άσχετα με το θέμα , η σεξουαλικού περιεχομένου.
Παρά το ότι ακόμα και τα ανώνυμα σχόλια είναι επιτρεπτά (αρκεί να μην παραβαίνουν τους παραπάνω κανόνες) καλό θα ήταν να σχολιάζετε με κάποιο nic ώστε να υπάρχει πιο προσωπική συζήτηση.
Από την Πρώτη Σεπτεμβρίου Ενεργοποιήθηκε το Moderation στα σχόλια αφού ελάχιστοι φανατικοί , προσπαθούν να κατεβάσουν το επίπεδο του Blog στο ύψος τους...
Γράφοντας σχόλιο σημαίνει την κατανόηση και την αποδοχή εκ μέρους σας των όρων.