Τετάρτη 22 Μαΐου 2013
Γιατί η ελληνική γραφειοκρατία είναι πραγματικό τέρας ...
Θα σας φανεί απίστευτο αλλά είναι εντελώς αληθινό. Σε κείμενο 780 σελίδων (!!!) αποτυπώνονται τα συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας για αντικίνητρα, περιττές διαδικασίες, άχρηστα πιστοποιητικά και απίθανες παρεμβάσεις της κρατικής μηχανής που οδηγούν σε συναλλαγή και διαφθορά. Η συγκεκριμένη δε έρευνα αφορά κατά 90% μόνο τα υπουργεία Ανάπτυξης και Χωροταξίας - Περιβάλλοντος.
Και μην νομίζετε ότι η διατύπωση κάθε γραφειοκρατικού προβλήματος αποτελεί έκθεση από μόνο του.
Αντίθετα το πρόβλημα και οι επιπτώσεις του διατυπώνονται με λίγες λέξεις και οι προτάσεις για την αντιμετώπισή του με ακόμη λιγότερες.
Ας μην φανταζόμαστε δηλαδή ότι πρόκειται για εκπόνηση πραγματείας ή για επιστημονική φλυαρία αρχείου...
Οι τεχνοκράτες των παραγωγικών τάξεων που ασχολήθηκαν με το θέμα απλώς επανέφεραν τις σελίδες επί σελίδων υπομνημάτων που έχουν υποβληθεί τα τελευταία 20-30 χρόνια αλλά έχουν φθάσει μόνο μέχρι το καλάθι των αχρήστων...
Προσέξτε τώρα. Το ΥΠΕΚΑ έχει παραλάβει και ξεχωριστό κείμενο πάνω από 120 σελίδες που αφορά προτάσεις και υποδείξεις για την χωροταξική, πολεοδομική και περιβαλλοντική πολιτική με τρόπο που να συμβιώνει με την πολιτική ανάπτυξης της χώρας.
Οι Κινέζοι που έθιξαν το θέμα της γραφειοκρατίας προσωπικά στον κ. Σαμαρά, κατά την επίσκεψή του στο Πεκίνο, είχαν σαφέστατη πληροφόρηση για το ελληνικό γραφειοκρατικό τέρας και για την αγωνία των επιχειρηματιών της χώρας σχετικά με την πάταξή του.
Στατιστικά αν θέλουμε να δούμε τις προτάσεις θα συναντήσουμε υποδείξεις για την δυνατότητα μεταφοράς τουλάχιστον 100 περιπτώσεων σε πιστοποιημένα ιδιωτικά μελετητικά γραφεία και γραφεία μηχανικών, πολεοδόμων και ειδικών επιθεωρητών με τρόπο που θα διασφαλίζεται από την μία πλευρά η νομιμότητα και από την άλλη η ταχύτητα στην προώθηση επενδύσεων και επιχειρηματικών δράσεων. Πρόκειται μάλιστα για διαδικασίες που σήμερα λόγω έλλειψης προσωπικού αλλά και γνώσεων προκαλούν χάσιμο χρόνου που ξεπερνά το εξάμηνο.
Δεν θα ασχοληθώ περισσότερο με την μελέτη και την έκθεση την οποία χρησιμοποιώ μόνο ως ερέθισμα για το σημερινό μου σημείωμα.
Θα ασχοληθώ όμως με τα συμπεράσματα του φαινομένου, που είχα επίσης την ευκαιρία να συναντήσω σε απόψεις του προχθεσινού μου σημειώματος για τους ενεργειακούς επιθεωρητές όπου υπήρξαν σχόλια με υποδείξεις ακόμη και για την κατάργηση πιστοποιητικών της μορφής που έχουν σήμερα τα ενεργειακά.
Η υπεραπλούστεση του φαινομένου που σας περιγράφω θα μπορούσε να έχει ως αντίλογο ότι οι ενδιαφερόμενοι επιδιώκουν να βγάλουν το κράτος από την μέση και να μείνουν ασύδοτοι.
Χαρακτηρίζω υπεραπλουστευμένη την άποψη αυτή γιατί τα ίδια τα γεγονότα δυσκολεύουν την θέση και της σημερινής κυβέρνησης η οποία (μπορεί να παρέλαβε το γραφειοκρατικό χάος) αλλά ακόμη δεν έχει κάνει τίποτε το ουσιαστικό ενώ οι οικονομικοί υπουργοί μας βεβαιώνουν ότι οι επενδυτές είναι περίπου έξω από την πόρτα μας.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ μόλις προχθές ομολόγησε δημόσια (σε σχετικό συνέδριο) ότι το υπουργείο Χωροταξίας ακόμη μελετά τον τρόπο συμπλήρωσης του χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας.
Ότι ακόμη διαπιστώνει πολεοδομικά κενά και ανάγκη συμπλήρωσης της πολεοδομικής νομοθεσίας.
Το υπουργείο Ανάπτυξης δέχεται ότι η σημερινή νομοθεσία για τις αδειοδοτήσεις δεν διευκολύνει τις επενδύσεις και μελετάει μεταβολές και τομές ενώ έχει προς ψήφιση τροπολογία που πρωτοσυντάχθηκε σχεδόν ένα χρόνο πριν.
Σκέφτομαι λοιπόν επικαλούμενος την κοινή λογική.
Μόνο για την ανάγνωση των προτάσεων της έρευνας θα χρειαστεί ένα εξάμηνο τουλάχιστον.
Από εκεί και πέρα κάποιοι μελετητές θα πρέπει να αναλύσουν, να αποδεχθούν ή να απορρίψουν τις προτάσεις των ενδιαφερομένων.
Η διεργασία αυτή με τα ελληνικά δεδομένα θα πάρει ένα με δύο χρόνια. Άρα είναι αδύνατον στα χέρια της σημερινής κυβέρνησης να προλάβουμε να δούμε εργαλεία πάταξης της γραφειοκρατίας.
Και αυτό βεβαίως αν δεν προηγηθούν ανασχηματισμοί και πρόωρες εκλογές.
Γιατί σε περίπτωση ακόμη και ανασχηματισμού η ανάγκη ενημέρωσης πιθανών νέων υπουργών θα οδηγήσει το όλο θέμα στο αρχείο.
Τίθενται λοιπόν τα εξής ερωτήματα.
Πρώτον αν δεν μπορούμε να καταπολεμήσουμε την γραφειοκρατία (γιατί ίσως δεν θέλουμε) τι σημασία έχουν οι κάθε τρεις και λίγο ανακοινώσεις για μελέτη και πάταξη;
Δεύτερον εάν ο όγκος της γραφειοκρατίας χρειάζεται 780 σελίδες για να αποτυπωθεί γιατί δεν ξεκινάμε αμέσως από την μεταφορά αρμοδιοτήτων και διαδικασιών σε ιδιωτικά γραφεία;
Εάν τα συμπεράσματα της συγκεκριμένης έρευνας, που σε συνεννόηση και σε συνεργασία με την κυβέρνηση, δείχνει σύντομους δρόμους και λύσεις για ανάπτυξη γιατί δεν αποτελεί σημείο αναφοράς και προβληματισμού των αρμοδίων;
Δεν περιμένω ασφαλώς να γίνουν συνταρακτικά πράγματα αν δεν φθάσουμε σε σημείο πλήρους απόγνωσης και αδιεξόδου. Έτσι άλλωστε συνηθίζεται στην Ελλάδα. Αλλά όταν έχουμε κάνει μια αρχή. Όταν έχουμε χειροπιαστές αιτίες της γραφειοκρατίας τι άλλο θέλουμε ως οικονομικό επιτελείο για να ξεκινήσουμε τουλάχιστον με αυτά που μπορούν να γίνουν με απλές διοικητικές πράξεις. Και τέτοιας μορφής υποδείξεις περιέχονται, όπως μαθαίνω, στις 200 τουλάχιστον σελίδες από τις 780 της έρευνας. Ας κάνουμε λοιπόν μια αρχή.
Του Γιώργου Κράλογλου capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιά σας είναι πάντα ευπρόσδεκτα αρκεί:
Να μην είναι προσβλητικά , υβριστικά , ειρωνικά , άσχετα με το θέμα , η σεξουαλικού περιεχομένου.
Παρά το ότι ακόμα και τα ανώνυμα σχόλια είναι επιτρεπτά (αρκεί να μην παραβαίνουν τους παραπάνω κανόνες) καλό θα ήταν να σχολιάζετε με κάποιο nic ώστε να υπάρχει πιο προσωπική συζήτηση.
Από την Πρώτη Σεπτεμβρίου Ενεργοποιήθηκε το Moderation στα σχόλια αφού ελάχιστοι φανατικοί , προσπαθούν να κατεβάσουν το επίπεδο του Blog στο ύψος τους...
Γράφοντας σχόλιο σημαίνει την κατανόηση και την αποδοχή εκ μέρους σας των όρων.