Eίναι απολύτως προφανές πως όταν μειώνεις τις δαπάνες του κράτους, θα μειωθεί η ζήτηση. Ιδιαίτερα στην ελληνική περίπτωση, όπου το 80% των κρατικών εξόδων μετατρέπεται σε μισθούς, συντάξεις, εισοδήματα τρίτων, και επιδόματα. Οταν όμως έχεις ελλείμματα, η περικοπή της δαπάνης είναι προσφορότερος τρόπος, από την αύξηση του φόρου.
Και όμως, επιμόνως ζητείται το αντίστροφο. Λένε, κατά πλειοψηφία οι μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες, αλλά και κάποιοι από τους μεγαλύτερους, σύμπας ο νέος συνασπισμός «Τσίπας - Καμένος - Μιχαλολιάκος», πολλοί κήρυκες - οικονομολογούντες και σχεδόν όλοι οι περισπούδαστοι των τηλεπαραθύρων: «Οσο μειώνεται η κρατική δαπάνη, τόσο βαθαίνουμε στην ύφεση, τόσο μειώνονται τα κρατικά έσοδα και τελικώς διευρύνεται η κρίση».
Στον συλλογισμό αυτό υπάρχουν αυτονοήτως στοιχεία ορθής σκέψης. Λανθασμένο είναι το συμπέρασμα ως προς τις επιλογές που πρέπει να κάνει η οικονομική πολιτική. Εξάλλου τα πράγματα δεν είναι τόσο «απλά». Αν ήταν, δεν θα υπήρχε καμία λογική εξήγηση γιατί η οικονομία «πάτωσε», το 2009, όταν το κράτος ανέλαβε τον κίνδυνο να μεγαλώσει τρομακτικά το έλλειμμά του.
Ο συλλογισμός δεν ευσταθεί ούτε για το προηγούμενο, ούτε για το επόμενο έτος. Συγκεκριμένα, το ΑΕΠ έχασε στα τρία αυτά χρόνια το 7,5% από το μέγεθος στο οποίο είχε φθάσει το 2007 και στις αρχές του 2008. Επομένως, το έλλειμμα δεν φέρνει, υποχρεωτικώς, την ανάκαμψη. Από σύμπτωση μάλιστα, το έλλειμμα με το οποίο επιδιώκεται να κλείσει το 2012 είναι περίπου το ίδιο με εκείνο που είχαμε το 2007.
Ενα άλλο δυσμενές συνακόλουθο των ελλειμμάτων, είναι ότι οδηγούν αυτομάτως σε μεγαλύτερο έλλειμμα την επόμενη χρονιά. Με αποτέλεσμα να χρειάζονται μέτρα που θα αποδώσουν περισσότερα από όσα θα απαιτούσε η απλή λογιστική μείωση των δαπανών. Αυτή η «δυναμική των ελλειμμάτων», θα εξαφανιστεί το 2014, αν κατορθώσουμε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2013. Αυτός πρέπει να είναι, τώρα, ο «καβγάς». Τα υπόλοιπα θα έρθουν «ευκολότερα».
Είναι καιρός να συμφωνήσουμε ότι ένα μεγαλύτερο κρατικό έλλειμμα δεν βοηθά την ελληνική οικονομία. Για να συμβεί αυτό πρέπει να συντρέχουν δύο προϋποθέσεις. Πρώτον, να έχουμε βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, όπως κυρίως, καταγράφεται με τον περιορισμό του ελλείμματος στις διεθνείς συναλλαγές μας. Δεύτερον, να μη δανείζεται πλέον το κράτος, προκειμένου να καλύπτει όσα δεν μπορεί να συγκεντρώσει με μια λογική φορολογία και όχι αυτό το φορομάζωμα το οποίο τόσο πολύ ευθύνεται για την ύφεση.
Είμαστε πολύ κοντά στην επίτευξη αυτού του διπλού στόχου. Είναι επίσης αλήθεια ότι ο κίνδυνος ατυχήματος μεγαλώνει όταν το ταξίδι μακραίνει και οι συνθήκες χειροτερεύουν διαρκώς. Η ευθύνη του οδηγού είναι τεράστια.
Του Μπαμπη Παπαδημητριου από την Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιά σας είναι πάντα ευπρόσδεκτα αρκεί:
Να μην είναι προσβλητικά , υβριστικά , ειρωνικά , άσχετα με το θέμα , η σεξουαλικού περιεχομένου.
Παρά το ότι ακόμα και τα ανώνυμα σχόλια είναι επιτρεπτά (αρκεί να μην παραβαίνουν τους παραπάνω κανόνες) καλό θα ήταν να σχολιάζετε με κάποιο nic ώστε να υπάρχει πιο προσωπική συζήτηση.
Από την Πρώτη Σεπτεμβρίου Ενεργοποιήθηκε το Moderation στα σχόλια αφού ελάχιστοι φανατικοί , προσπαθούν να κατεβάσουν το επίπεδο του Blog στο ύψος τους...
Γράφοντας σχόλιο σημαίνει την κατανόηση και την αποδοχή εκ μέρους σας των όρων.